Jouni Hokkanen: Lävistetyt

Lävistetyt on kirja oman kehon haltuunottamisesta, keho on väline ja leikkikalu. Kirjan avulla voit löytää uusia ulottuvuuksia itsestäsi ja mielestäsi sekä syvyyttä elämiseen ja olemiseen. Teos keskittyy lävistyksiin, mutta kertoo myös lyhyesti modernin privitismin tarinan sekä esittelee erilaisia tapoja koristella kehoa arpitatuoinneista polttomerkkeihin. Varsinaisiin tatuointeihin ei puututa ja niistä onkin erikseen jo julkaistu useampia kirjoja (esimerkiksi Juho Juntusen Tatuoitu).

Kirjassa sivutaan myös vartalonmuokkauksen äärimmäisiä ja pimeimpiä puolia, mm. peruuttamattomia ja dramaattisia muutoksia, vaurioita, joista ei paljon puhuta ja joita tekevät vain muutamat, itsekin vaikenevat mutiloijat. Lävistykset liitettiin ennen lähinnä omalaatuiseen seksuaalisuuteen tai muuhun poikkeavuuteen. Nyt jopa hyvinkin nuoret leidit hankkivat napakoruja ja kielilävistyksiä. Tässä kerrotaan miellyttävän luettavassa ja erittäin kiinnostavassa muodossa lävistysten historiasta sekä niiden merkityksestä itse teettäjälleen. Usein kyse tuntuu olevan lähinnä henkisestä rituaalista, ehkä riitistä jonkun muistoksi tai todellakin nautinnollisesta esiintymisestä katsoessaan itseään!

Kirja kulkee selkeästi aikajanalla historiasta nykyaikaan ja tulevaisuuteen. Nykyajastakin jo löysin erittäin mielenkiintoisia vaihtoehtoja, jotka saattaisivat kiinnostaa ketä tahansa. Entäpä tulevaisuuden mahdollisuudet – tässä annetaan jo toteuttamiskelpoisia, mutta melko uskomattomalta kuulostavia skenaarioita. Kirja kertoo kaiken olennaisen lävistyskulttuurista, sen aloittajista ja tekijöistä, joista suomalaisista kannattaa ehdottomasti mainita monialaguru Nalle Virolainen. Hän esiintyy myös useissa kirjan kuvissa – ilmeisesti kovinkaan monen rohkeus ei ole riittänyt vastaavaan…

Täytyy myöntää, että aluksi suhtauduin hieman skeptisesti kirjan antiin, mutta tämä totta vieköön vei mennessään. Kirja on kirjoitettu hyvin ja luettavasti, uteliaisuus heräsi sivu sivulta ja halusin ainakin itse tietää enemmän. Myönnetään, että olen outo – lävistyksiä minulla on vain kolme ja nekin ovat korvissa. Kuitenkin tämä kirja antaa kasvot hyvinkin erikoisille tavoille muokata omaa kehoaan. Lisäksi osa kuvista on todella hienoja. Valitettavasti kuvien taso vaihtelee kovin paljon, mikä toki on odotettavissakin. Tässä kuvataan sekä suoraan lävistyksiä ja niiden tekemistä että eri taidemuotoja kuin yhtä hyvin upeita studio-otoksia valmiiksi muokatusta, mieleisestä kehosta.

Suosittelen kaikille, jotka ovat kiinnostuneet omasta kehostaan ja sen koristelusta, enkä nyt vain napakorua hakeville nuorille leideille. Tämä on erittäin asiallinen kirja, joka kertoo myös kehon koristelun psyykkisestä puolesta. Kirja voi tarjota helpotusta omia fantasioitaan, ajatuksiaan sekä tekemisiään piilottaville ja häpeileville kehostaan kiinnostuneille.

Varoitan, että jos et pidä koristelluista sukupuolielinten lähikuvista tai veri, sadomasokismi ja alistaminen yleensä tuntuvat vastenmieliseltä, kirja kannattaa ehkä jättää väliin tai lukea sitä pätkä kerrallaan. Itse ahmin tämän jo kertaalleen yhdeltä istumalta ja tulen lukemaan kohta vielä tarkemmin. Kirjan lopussa on hyviä linkkivinkkejä sekä lähdeluettelo, jotka ovat varmasti tarpeen.

Erittäin antoisa opus, josta kiitos tekijälle eli Jouni Hokkaselle, joka on luonut erittäin koukuttavan kirjan sekä tehnyt runsaasti muutenkin työtä dokumentoidakseen tätä alakulttuuria näin pätevässä muodossa – ensimmäistä kertaa suomeksi.