Diana Wynne Jones: Liikkuva linna

Sophie on vanhin kolmesta sisaruksesta. Se ei tiedä hyvää. Kaikkihan tietävät, että vanhimmalla sisaruksella ei ole tulevaisuudeltaan odotettavissa kuin epäonnistumisia, parhaimmillaan keskinkertaisuutta. Siksi onkin aika loogista, että ilkeä noita langettaa Sophien päälleen kirouksen, ja lähdettyään erämaahan eristykseen hän törmää suoraan nuorten tyttöjen sydämiä syövän velho Howl’n linnaan. Saman tien sinne voi kai jäädäkin, ei mikään voi ainakaan pahemmaksi muuttua.

Tarina on hauska, maaginen, yllättävä ja vähän synkkäkin. Jonesin tyyli lähtee sadunkertojan salakavalan pisteliäästä kynästä.

Kirja kannattaa avata, vaikka olisikin katsonut sen pohjalta tehdyn elokuvan. Kirja ja elokuva kertovat täysin erilaiset tarinat, jopa henkilöhahmot ovat erilaiset.

1. Luin ja tykkäsin kovasti. Elokuvankin olen nähnyt, en muista hirveän tarkkaan kuinka se tästä erosi, mutta joka tapauksessa paljonhan kirjasta oli karsittu. Vaikka Miyazakin elokuvista pidänkin, tässä tapauksessa kirja oli kyllä kiehtovampi.

Aika monimutkainen kirja, tavallaan, paljon vauhdikasta tulemista ja menemistä, eikä juoni ollut sieltä selkeimmästä päästä. Tuli siihen lopulta sitten tolkkuakin, mutta ei iikaa.

Viihdyttävää yhtä kaikki, ja melkoinen vääryys, että tämä on haudattu ainakin paikallisessa kirjastossa nuortenfantasian puolelle, kyllä tämä voisi siellä aikuistenfantasiankin puolella olla.

2. oli ihana kirja 😀 niin romanttinen se holw eikä totta?

3. Kertakaikkiaan loistava kirja. Hahmot ja juoni ovat niin mukaansatempaisevia, että tämä on pakko lukea yhdeltä istumalta. Howl, Sophie ja Calcifer ovat kaikki ihan loistavia hahmoja. Nauran aina kyyneleet silmissä tätä lukiessani.
    Elokuva on myös mahtava, mutta sitä katsoessa ei pitäisi ajatella kirjaa niiden erotessa niin paljon.

4. PARAS KIRJA MITÄ OLEN IKINÄ LUKENUT! HOWL ON NIIN IHANA! KAIKKIEN ON PAKKO LUKEA TÄMÄ!

5. Kannattaa lukea Robin Hobbin Näkijän Taru-trilogia, sekä sitä seuraava Lordi Kultainen-trilogia. Parhaat lukemani kirjat. P.S. Olen lukenut Liikkuvan- ja Leijuvan linnan, ja rakastuin niihin. P.S.S. Liikkuva linna on parempi kuin Leijuva.

6. Elokuvan näin jo silloin vuonna 2004 ja ihastuin heti. DVD oli pakko saada ja sitä on katsottukin ahkerasti. Nyt sitten viime kesänä muistin (olin jo elokuvan aikoihin toivonut kirjaa luettavaksi, mutta se jotenkin mystisesti sitten jäi ja unohtui…) kirjan olemassaolon ja lainasin sitten kirjastosta. Kirja on loistava! Ehdottomasti lempikirjani 🙂 Howl, Sophie, Michael ja Calcifer ovat kaikki ihania hahmoja.
    Pidän myös Leijuvasta linnasta ja Rönsyilevästä talosta, oikein hyviä jatko-osia 😀

7. Lukisin kirjan mielelläni jos jostain sainsin ostettua sen 🙁

8. Lainasin näiden vinkkien perusteella meidän kirjastosta Liikkuvan, luettu ja tykätty, nyt on varauksessa Leijuva.