Katja Jalkanen ja Aino-Maria Savolainen: Linnasta humisevalle harjulle : 50 parasta kirjaa

Linnasta humisevalle harjulle kattaa 50 kirjan verran tarinaa. Suosikkikirjoja kaikki. Jokaisesta kirjasta on kerrottu, millainen se on ja tietysti siitä, kuka sen on kirjoittanut ja vähän taustoja.

Kirjaa lukee mielellään, koska sitä voi lukea pikku pätkissä. Jokainen kirja on esitelty niin, että heti tekisi mieli lukea se, huolimatta siitä, että on sen jo joskus lukenut. Kirjoihin mahtuu niin klassikkoja, Finlandia-palkittuja kuin ihan tavallisia riviromaanejakin.

Teosta lukiessa oli kiva katsoa, montako kirjaa näistä olen jo lukenut. Kun tuli tuttu kirja vastaan, oli mielenkiintoista tietää, mitä siitä nyt kirjoitetaan ja samalla palauttaa mieleen se, mitä itse muistin.

Kun oli sellainen kirja kysessä, jota ei ollut lukenut, olisi siltä istumalta tehnyt mieli lähteä se jostakin hakemaan käsiinsä.

Tätä kirjaa voi lukea, jos ei tiedä, mitä lukisi. Olen ihan satavarma, että tästä on apua. Joku klassikkokin saattaa alkaa kiinostaa.

1. Tän kyllä nappaan mukaan seuraavalla kirjastokäynnillä. Kirjoista lukeminen on melkein yhtä mukavaa kuin kirjojen lukeminen.

2. Minua häiritsi tässä kirjassa paikoin kömpelö kieli ja se nykyisin niin yleinen huolimattomuus. Kuvittelin ja toivoin, että kustannustoimittajan ja tietokirjailijan teos olisi edes oikoluettu kunnolla. Mukava kirjakatsaus olisi silloin ollut mukavampi.