Joseph Nigg ja John Topsell: Lohikäärme – hoito ja kasvatus

Lohikäärmeestä kiinnostuneen ensimmäinen kirja, ehdottomasti. Tämä neuvoo, soveltuuko lohikäärme juuri Sinulle, kertoo tarvittavista varusteista, asuinoloista, kasvatuksesta ja koulutuksesta. Erityisen sopiva opus vasta äskettäin lohikäärmeistä kiinnostuneille.

Kirja on painettu laadukkaasti, valitettavasti Kiinassa. Kannet on pehmustettu ja kansikuvan lohikäärmeen silmänä on komea rubiini. Kansi ja sivut ovat vanhahtavan näköisiä, reunat rosoiset ja tekstin pätkät muistuttavat pergamenttia. Valitettavasti fontti ei istu tähän kokonaisuuteen eli pieni virhearvio tai sitten kustannus- ja selkeyskysymys. Jos lapsella tai nuorella olisi ns. sohvapöytäkirja, tämä saattaisi olla sellainen!

Varmasti moni lapsi ja varhaisnuori on ihastunut tämän saadessaan, mikäli ei ole aiemmin tutustunut fantasiaan paljonkaan. Fantasiaa jo pidempään harrastanut puolestaan pettyy eli uutta tässä ei juuri ole. Kirjoittajat ovat käyttäneet hyväkseen paljon vanhaa mytologiaa ja kansantarinoita, joten vanhemmat saanevat myös vastailla mielenkiintoisiin kysymyksiin tätä luettaessa — kannattaa varmasti päivittää tietonsa antiikista ja mytologiasta…

Kuvitus on kaunista eikä liian räikeää, teksti erittäin asiapitoista ja viihdyttävää. Monia kasvattajakokemuksia, hauskoja sellaisia, on siroteltu tekstin joukkoon erillisinä ”lappusina”. Mielenkiintoinen taitto ja kuvitus pitävät varmasti kirjaa esillä ja luettavana useampaankin otteeseen eli ei mikään kertakäyttökirja.

Lohikäärmeen hankkijan ja siitä kiinnostuneen perusteos, ei kuitenkaan oikein riitä pidemmälle ehtineille, joten tämä on hyvä pitää mielessä kirjaostoksilla! Itse pidin kuvituksesta ja mytologian tuomisesta mukaan luonnollisella tavalla mukavana tapana tutustua myytteihin, uskomuksiin ja legendoihin.