Anne McCaffrey: Lohikäärmeen lento

Lohikäärmeen lento aloittaa maineikkaan Pernin lohikäärmeritarit -sarjan. Itse suhtaudun fantasiakirjasarjoihin varsin nihkeästi, mutta Pern-kirjat ovat saaneet sen verran kehua että uskaltauduin niihin tutustumaan.

Ja hyvä niin – Lohikäärmeen lento oli perin maukasta luettavaa. Kirja kertoo Pern-planeetalle muuttaneista ihmisistä, joiden historia on muuttunut jo myyteiksi. Maailma on jotakuinkin keskiaikainen. Vahvin fantasiaelementti ovat lohikäärmeet, jotka perniläiset ovat jalostaneet taistelemaan planeetalle toisinaan satavia vaarallisia rihmoja vastaan.

Kirja sijoittuu tilanteeseen, jossa rihmoja ei ole satanut satoihin vuosiin. Pernin yhteiskunta on muuttunut, koska lohikäärmeet ja lohikäärmeritarit ovat käyneet tarpeettomiksi. Mutta mitä sitten, kun rihmoja alkaa taas sataa?

Tarina on jännittävä ja sisältää miellyttäviä ja yllättäviä käänteitä. Käänteellisyys on hieno asia. Kirjan henkilöt ovat kiinnostavia ja maailma uskottava. Suosittelen jatkoksi sarjan seuraavaa kirjaa Vaarallinen tähti. Kolmas osa, Tuliliskojen laulu, oli alkunsa perusteella jo huomattavasti vähemmän kiinnostava ja jäi minulta kesken.

1. Aivan mahtava kirja! suosittelen lukemaan jos tykkää fantasiasta 🙂