Mikko Majander: Lukemisen hulluus : Esseitä aikamme kulttuurista

Lukemisen hulluus

Olen nyt kurkistellut vähän esseiden maailmaan ja kirjastossakin ottanut tavaksi vilkaista esseehyllyä. Yhdellä vilkaisulla matkaan tarttui Mikko Majanderin Lukemisen hulluus : Esseitä aikamme kulttuurista.

Aika lyhyttä tavaraa, nämä esseet, ja syykin selviää heti saatteista: jutut on julkaistu alunperin pääasiassa Uutispäivä Demarissa kolumneina. Tyyli on siis sen mukainen: varsin kepeä.

Aihepiirit vaihtelevat sivistyneen ja keskiluokkaisen kulttuuriharrastuksen eri osa-alueilta, pääpainonaan musiikki ja kirjallisuus. Majander pohdiskelee asioita siististi ja tyylikkäästi.

Kyllä näiden esseekolumnien parissa kulttuurinjanoinen lukija viihtyy, sopivina välipaloina nautiskellen. Eiköhän kirjasta jokunen Spotifyn hyllyille johtava suosituskin tartu matkaan.