Heikki Poroila: Luurangot portinvartijan kaapissa

Olen seurannut Heikki Poroilan kirjoittelua kirjasto- ja tekijänoikeusasioista jo pidempään: Poroila kirjoittaa kiinnostavia. Nyt hän on kirjoittanut pamfletin, kiistakirjoituksen kirjastoammattilaisten ammattietiikasta. Kirjastotyö, varsinkin aineiston valitseminen kokoelmiin, on valikoimista ja vallankäyttöä – mutta tästä vallasta kirjastoammattilaiset eivät pidä suurtakaan meteliä.

Millainen aineisto kirjaston hyllyille kuuluu? Onko pornon paikka kirjastossa? Mitä tehdä nettipäätteiltä tulvivalle törkyvirralle? Poroila käsittelee näitä ajankohtaisia ja kirjastoalalla keskustelua herättäneitä kysymyksiä. Mukaan on poimittu paljon havainnollistavaa nettikeskustelua aiheesta vuosien varrella. Luurankoja kaivellaan kaapeista vuosien takaa, alkaen Helle Kannilan epämääräisistä perusteluista arvovalinnoilleen.

Poroila tekee ehdotuksen kirjastoalan eettisistä periaatteista: en usko, että näitä kukaan voi suuresti kritisoida. Itse ainakin olisin valmis allekirjoittamaan sellaiset periaatteet. Teos herättää kuitenkin muuten varmasti keskustelua – tai ainakin olisi toivottavaa, että keskustelua syntyisi.