Max Hastings: Maailma tulessa : rivisotilaiden ja siviilien toinen maailmansota

Järkäle kirjaksi; 733 sivua tekstiä sekä lisäksi hakemisto ja karttoja. Tekijä kuljettaa kuitenkin sotahistoriaa hieman toisella tavalla kuin moni edeltäjänsä. Hän ei kumartele kuuluisuuksien (ei edes brittien) sanoja tai välttämättä saavutuksia; moni johtaja on epäröinyt päätöksissään, tehnyt virheellisiä arvioita eikä ole ottanut huomioon muun muassa talouspoliittisia kysymyksiä.

Sotaa käytiin yhtä aikaa monella rintamalla, tai oikeastaan useita erillisiä sotia. Kaikki eivät ole edes mahtuneet mukaan kirjaan ja monen osalta tiedot ovat vähintäänkin kyseenalaisia. Talvisodassa kaatuneiden suomalaisten määrä on ilmeisen väärä, koska kirjassa luku on ainakin kaksinkertaistunut. Suomelle osoitetaan joka tapauksessa tilaa ja myös kunnioitusta, tosin puhuen samalla koko ajan brittien toimista. Pääosin tieto kuitenkin on melko kohdallansa, vaikka tietoisen sävyttynyttä ja Mannerheimin suuri sankaruus ilmiselvää.

Muuten koko sotaa tarkastellaan brittinäkökulmasta, oli taistelu tai valtio mikä tahansa. Kirjassa käydään läpi kuitenkin suurimmat offensiivit, juutalaisvainot, Hitlerin ja Stalinin tuhot sekä paljon muuta.

Kirjan esittelyn mukaan odotin enemmän ja pidempiä henkilökohtaisia kannanottoja juuri tavallisilta sotilailta ja siviileiltä. Ne ovat kuitenkin pisimmilläänkin vain muutamia rivejä, tosin jonkun kertomus ehkä jatkuu toisaalla. Tähän olin hieman pettynyt, koska odotin nimenomaan tavallisen kansan, sodassa olevan maan asukkaan, henkilökohtaisia viestejä ja kannanottoja, samoin taistelemaan määrättyjen sotilaiden mielipiteitä kuran, nälän ja kuoleman keskeltä. Sitä tämä ei aivan tarjoa, vaikka otteet ovatkin kiinnostavia ja sopivat tekstin väliin.

Kirja on kirjoitettu kohtuullisen helposti luettavaksi, mutta varsinaiselle sotahistorian harrastajalle tai tutkijalle tästä ei ehkä ole kovin paljon iloa. Itse pidin tavasta käsitellä johtajiakin vain ihmisinä virheineen, ennakkoluuloineen ja erehdyksineen. Hieman ehkä häiritsi puolestaan brittiläisyyden korostaminen joka tilanteessa sekä hypähtely asiasta ja paikasta toiseen. Kuitenkin kelpo esitys, josta varsinkin Afrikan osuus oli mielestäni kiinnostava.