Eowyn Ivey: Maailman kirkkaalle laidalle

Lumilapsessa Eowyn Ivey esitteli lapsettomuuden kanssa taistelevan parin, jonka seuraan ilmestyi mystinen metsän lapsi. Lumilapsi oli hyvin kaunis kirja ja se oli Pulitzer-finalisti. Lumilapsi oli minulle suurin syy tarttua tähänkin kirjaan, kirjan aihepiiri kun ei suoranaisesti ole ihan minun tavallisesti lukemiani genrejä.

Maailman kirkkaalle laidalle esittelee Allen Forresterin, armeijan upseerin, joka saa tehtäväkseen johdattaa retkikunnan Alaskassa sijaitsevan Wolverinejoen yläjuoksulle. On vuosi 1885, eikä Alaskaa ole vielä kesytetty. Se on mysteerinen erämaa, jonka luonnonrikkaudet kiinnostavat ihmisiä.

Allenin vaimo Sophie on puolestaan raskaana ja osittain siksi ei voi osallistua retkikuntaan. Hän joutuu jäämään odottamaan miestään armeijan leirin turvaan. Tämä ei häntä oikein miellytä, sillä mieluummin hän olisi ollut osana seikkailua. Seikkailuilla on kuitenkin tapana löytää ihmiset odottamattomasti. Luonto ei kuitenkaan ole kummallekaan kovin ystävällinen, vaan verottaa erossa olevaa pariskuntaa äärimmilleen. Yksi huomion keskipiste ovat myös paikalliset alkuperäisasukkaat, joiden kohtalon käsittely on aina amerikkalaisille hieman vaikea aihe.

Eowyn Ivey on itse kotoisin Alaskasta, mikä näkyy elävässä luonnonkuvauksessa. Luonnossa viihtyvä suomalainen epäilemättä kykenee samaistumaan kirjan herättämiin tunnelmiin. Tämän ympäristönkuvauksen keskipisteessä on kuitenkin kahden ihmisen ihmissuhde. Ympäristön erottamana sekä Allenista että Sophiesta nousee esiin varsin elävät hahmot.

Rakenteeltaan Maailman kirkkaalle laidalle on varsin monikirjava. Valtaosa kansien välistä löytyvästä tekstistä on päiväkirja-kerrontaa, mutta sitä on täydennetty kuvituksella, valokuvilla, kirjeillä ja lehtileikkeillä. Kokonaisuus on toimiva, joskin kaikki liitteet eivät täysin onnistu pitämään juonta mukanaan. Se on tyystin erilainen luonteeltaan kuin Lumilapsi, mikä sinällään on kirjailijaa ajatellen vain hyvä. Monet kirjailijat kun jäävät kaavansa vangiksi jo ensimmäisestä kirjastaan lähtien. Kaiken kaikkiaan Eowyn Iveyn Maailman kirkkaalle laidalle on kaunis kokonaisuus, johon kannattaa tutustua, vaikka aihepiiri kuulostaisikin vieraalta.