Jeff Kinney: Maailman parhaan kaverin päiväkirja

Jeff Kinneyn Neropatti-sarja on yksi maailman luetuimmista kirjasarjoista. Kirjasarjan omaleimainen kirjoitustyyli yhdistelee kuvitukseksi sarjakuvakerrontaa. Sarjan tavalliset osat seuraavat Gregin, tavallisen koululaisen, elämää. Tällä kertaa kirjan kertojaksi nousee Gregin paras kaveri Rowley, jonka päiväkirjaa Greg kutsuu törkeäksi kopioksi.

Maailman parhaan kaverin päiväkirjassa ei ole kertojan vaihdon lisäksi mitään yhtenäistä teemaa, vaan kirja käsittelee Rowleyn ja Gregin kaverisuhdetta sekä kaikenlaisia kommelluksia, joita heille on sattunut vuosien varrella.

Kuten arvosteluhistoriani osoittaa, minä olen Neropatti-sarjan fani. Sen yksinkertaisen oivaltavat kirjat ovat riemastuttaneet vuosia. Samalla viime vuosien kirjat ovat tuntuneet siltä, että sarjan uudistaminen on tarpeen. Päähahmon siirtäminen (hetkeksi) toisaalle tuntui tosi hyvältä idealta. Toteutus ei vain oikein onnistunut.

Neropatti-sarjaa seuraavat tietävät että Greg ei ole varsinaisesti hyvä tyyppi. Hän on hyvin itsekeskeinen henkilö. Tavallisissa kirjoissa sen antaa kuitenkin anteeksi, sillä hänen sisäinen kertojanäänensä antaa Gregille kaiken ilkeilyn vastapainoksi sympaattisemman puolen.

Kun tällä kertaa seuraamme Gregin tekemisiä Rowleyn näkökulmasta, lukijalle paljastuu selkeämmin, miten epäterve heidän kaverisuhteensa on. Greg nimittäin manipuloi Rowleytä joka käänteessä. Rowley puolestaan on liian kiltti, helposti huijattavissa ja antaa kaiken anteeksi. Minä toivoin suuresti, että kirjan lopetus olisi osoittanut jotain kasvua hahmoissa. Esimerkiksi Greg olisi voinut huomata, kuinka inhottavaa hänen käyttäytymisensä on ja pyytää anteeksi, tai Rowley olisi voinut puolustaa itseään.

Kirjan vitsit ajoittain löysivät kyllä maaliinsa, mutta minulle jäi rehellisesti kirjasta hieman huono maku. En aloittaisi sarjaa tämän kirjan parista, enkä myöskään lukisi sitä nuoremmille, selittämättä sitä miten Greg käyttäytyy. Maailman parhaan kaverin päiväkirja on heikkouksiensa takia kuitenkin arvokas lisä sarjaan.