Daniel Rydén: Maailmassa on virhe

Mitä yhteistä on kuningas MontezumallaMaria StuartillaGalileo Galileilla, Pääsiäissaaren asukkailla ja Fulgencio Batistalla? Muiden suurtekojensa lisäksi kaikki nämä ovat myös joskus erethyneet ja pahasti. Eivätkä he ole suinkaan lajinsa ainoita: ruotsalaistoimittaja Daniel Rydén on ottanut kirjansa aiheeksi 101 historiallista kömmähdystä. Maailmassa on vihre on matka tiedemiesten, poliitikkojen, hallitsijoiden ja myyttien henkilöiden päiden sisään silloin, kun arvostelukyky pettää.

Maailmassa on virhe on jaettu muutaman sivun mittaisiin tiiviisiin lukuihin, joista kukin käsittelee jotain historiallista tapahtumaa, joka jälkipolvien silmissä näyttää virhearviolta. Paitsi itse virheestä kertoo Rydén myös aina hieman tapauksen historialisesta taustasta sekä analysoi kömmähdyksen seurauksia. Jutut on kirjoitettu vetävästi ja hauskasti, ja koska niissä ei ole sen kummempaa ajallista tai temaattistakaan järjestystä (en ainakaan pälllepäin huomannut; saatan toki olla erehtynyt), voi kirjan jutuista nauttia lyhyinä välipaloina aina silloin tällöin ilman, että joutuu pelkäämään tarinan punaisen langan hukkumista.

Yksitoista kirjan tarinaa on kijan suomeksi toimittaneen Pauli Väänäsen kirjoittamia, ja ne käsittelevät kotimaisen historiamme harharetkiä. Ne eivät juurikaan poikkea kirjan muusta linjasta: hölmöilijöitä on aina ollut ajasta ja paikasta riippumatta.

Maailmassa on virhe on kirjoitettu meitä kaikkia tavallisia töppäilijöitä varten muistutukseksi siitä, että virheistään voi ja pitää oppia. Joskus myös tietty ennakkoharkinta ja oman kaikkivoipaisuuden kyseenaaistaminen voisivat olla paikallaan. Kaikkiaan Maailmassa on vihre on viihdyttävä, mutta samalla opettavainen tietopaketti. Suosittelen!