Pauli Kallio, Sami Kolamo ja Kari Suihkonen (toim.): Maalin yli puiden siimekseen : Gotham City FC:n tarina II

Maalin yli puiden siimekseen

Gotham City FC perustettiin Tampereella vuonna 1992. Hieman yli kaksikymmentävuotiaana se on Tampereen vanhin edelleen aktiivinen harrastejalkapallojoukkue. Vähitellen keski-ikäistyvien, mutta sydämeltään ikinuorten lepakkomiesten riveissä on vuosien saatossa nähty mitä moninaisempia palloilijoita alasarjajyristä maajoukkuemiehiin. Joukkueen kokoonpanossa on muusikkoja, kirjailijoita, opettajia, lääkäreitä, insinöörejä, duunareita, opiskelijoita, maahanmuuttajia ja niin edelleen. Kaikkia heitä yhdistää rakkaus kuningaspeliin. Tällä hetkellä Gotham City FC pelaa kesäisin palloliiton Tampereen piirin TUKI-sarjassa ja talvisin harraste-futsalsarjassa. Lisäksi Gotham järjestää joka syksy legendaarisen Kultajalka-cupin, johon osallistuu lepakkomiesten lisäksi kolme muuta kovaa tamperelaista puulaakijoukkuetta.

Joukkueen puuhamiesten Pauli Kallion, Sami Kolamon ja Kari Suihkosen toimittama 20-vuotisjuhlakirja Maalin yli puiden siimekseen – Gotham City FC:n tarina II on nimensä mukaan jo toinen seurahistoriikki; ensimmäinen kirja Kauas pallot karkaavat valmistui kymmenvuotisjuhliin 2002. Uudessa kirjassa on kattava selonteko kaikesta Gotham City FC:n kilpailutoiminnasta kuluneen vuosikymmenen varrelta, pelaajaesittelyjä ja -haastatteluja, artikkeleja jalkapallon fanikulttuurista ja paljon muuta. Toimituskunnan lisäksi äänessä ovat esimerkiksi kirjailija Jyrki Vainonen, joka kertoo rakkaudestaan West Bromwich Albion -seuraan ja teatterin ja jalkapallon yhteyksiä pohtiva Risto Härkönen. Myös pelaajien elämänkumppaneita on haastateltu. Koska olen toiminut viimeiset kolme vuotta Gothamin ykkösmaalivahtina, olen itsekin päässyt pieneen rooliin kirjan kansien väliin.

Oma lukunsa on kirjan kuvitus. Pauli Kallion kontaktit Suomen eturivin sarjakuvaväkeen ovat mahdollistaneet erittäin nimekkään piirtäjäkaartin Gotham Cityn kirjaan. Ville Pirinen on piirtänyt karikatyyrit pelaajista, sarjakuvia löytyy muiden muassa Pentti Otsamolta, Karri Laitiselta, JP Ahoselta ja Emmi Niemiseltä. Muutakin kuvitusta kirjassa on runsaasti, ja ulkoasu on erittäin kiinnostava ja näyttävä.

Jalkapallon ystävälle Maalin yli puiden siimekseen on mukavaa tutkiskeltavaa, vaikkei Gotham City FC varsinaisesti tuttu seura olisikaan. Viihdyttävät ja monipuoliset artikkelit heijastelevat jalkapallon universaalista kiinnostavuutta elämän eri osa-alueilla. Kotimaisen ruohonjuuritason lajikulttuurin lähettiläänä Gotham City FC:llä on hieno rooli, josta riittää tarinaa vaikka vielä kolmanteenkin kirjaan. Suosittelen!