Teemu Masalin: Mac : Tehokäyttäjän käsikirja

Tietokoneiden ohjekirjojahan ei lueta. Tietokoneen kanssa pärjää toki yleensä ilmankin, mutta kaikkea ei aina keksi itse. Ohjeille on siis paikkansa. Monet suomalaiset PC-koneiden käyttäjät muistelevat varmasti lämmöllä Petteri Järvisen kirjoja, joista DOS-käyttöjärjestelmän perusteet tulivat tutuiksi.

Perinteinen genre siis. Teemu Masalin on kirjoittanut oivallisen opaskirjan OS X Lion -käyttöjärjestelmän saloihin. Huomattavasti tavallista tietokonemanuaalia helppolukuisempi kirja esittelee kattavasti OS X:n ominaisuudet ja ohjelmat. Kirjan avulla oppii ymmärtämään Macinsa käytöstä paremmin, oppii mitä eri ohjelmilla tehdään ja saa hyviä niksejä ylimääräisistä ohjelmista, joiden avulla tietokoneestaan saa irti.

Toki nämä jutut löytää enimmäkseen netistäkin, mutta on silläkin puolensa, että kaikki on yksissä kansissa ja selvästi suomeksi. Oikein käyttökelpoinen opus, jota voi erityisen lämpimästi suositella aloitteleville Mac-käyttäjille ja niille, jotka mieluummin lukevat oppia kirjasta kuin etsivät netistä.