Elina Jasu, Marko Laihinen ja Markus Rantanen: Maestro Markus & Fiktio Fakta : Kansanmusiikin kyydissä!

Minkälaista musiikki oli ennen vanhaan ja minkälaisilla soittimilla sitä soitettiin? Entä mitä yhteistä on entisajan runolaulajilla ja nykyräppäreiden kilpalaulannalla? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin vastaavat kiertelevä pelimanni Maestro Markus ja historiankirjoituksen professori Fiktio Fakta. Tapahtumapaikkana toimii Laitilan Kauppilan pihan museomarkkinat, josta löytyykin vastaanottavaista yleisöä ja sen lisäksi erään pupuperheen kadonneen vesan mysteeri.

Kirja perustuu Markus Rantasen (eli Maestro) ja Marko Laihisen (Fiktio) kouluissa ja päiväkodeissa esittämiin hahmoihin. Kansanmusiikin ystävät ovat nyt tehneet hyppäyksen estradeilta myös lastenkirjojen puolelle ja omasta mielestäni tämä on ollut heiltä kyllä jonkinasteinen kuningasidea.

Lastenkirjan kansanmusiikista voisi nimittäin varmasti kirjoittaa moni muukin henkilö, mutta eihän se riitä, että kirjassa esitellään Esseharpa, Munniharppu tai Lulletti, jos lapsi ei tiedä, miltä nämä kuulostavat. Olennaista onkin, että kirjan kanssa on julkaistu myös sarja videoita, joista pääsee paitsi kuulemaan kaikki soittimet niin näkemään myös itse hahmot ”livenä”.

Kirjan kuvittajana toimii Elina Jasu, joka on aikaisemmin tullut tunnetuksi ihastututtavilla postikorttikuvituksillaan. Sympaattinen kuvitus ja ylipäätään kirjan idea viehättävät; Suomen historiaa voidaan käsitellä myös musiikin kautta. Kirja onkin mitä oivin valinta musiikista ja historiasta kiinnostuneille lapsille, suosittelen!

Samuel Davidkin: Rautakupoli – Kevään hengästyttävin romaani – Osta Suomalaisesta kirjakaupasta

Titta Lindström

Titta Lindström on graafinen suunnittelija ja kuvittaja, joka käyttää vapaa-aikansa mieluusti kirjojen parissa. Sarjakuvat ovat sydäntä lähellä, mutta lukulistalle pääsee säännöllisesti myös tietokirjallisuutta, erityisesti muistelmat ja elämänkerrat herättävät kiinnostusta. Kaikki vinkit »