Juha Vuorinen: Maltan mieleni

Maltan mieleni

Tämä kirja on niin hersyvän hauska – siis mikäs oli olla suomalainen ja naureskella toisten selviämisille ihan jossain muualla. Maltan mieleni on erittäin kiva nimi tälle kirjalle, sillä sitä se todella oli. Juha Vuorisen mieli Maltalla – se kun kiihtyi toisinaan niin nollasta sataan, enkä ihmettele ollenkaan. Jonain kertana oli pakko sitten malttaa mielensä.

Tarinat Maltalta, kuinka suomalainen perhe yrittää tulla siellä toimeen, elää kaksi vuotta ihan sitä maltalaista arkea, suomalaisella mielellä ovat kertakaikkiaan ihania! Oli aivan mahtavaa olla mukana, mutta vain lukijana, sillä minun mieleni ei siellä malttaisi. Kirjaa lukiessa kiittelin ja siunasin itseäni, että olen pysynyt kotikonnuilla.

Onneksi olin kuitenkin niin maltillinen, että maltoin mieleni ja luin tätä kirjaa nauttien, aina silloin tällöin, niin kuin säästäen. Se oli sikäli helppoa, kun ei ole juonta vaan pieniä tarinoita, niin voi lukea missä tahansa ja jos vaikka on pienikin hetki aikaa, niin muutama sivu Vuorisen tarinoita nostaa aina hymyn huulille. Välillä kävelin kirja kourassani ja luin ääneen pojalleni. Niin, ja kyllä taisin muutaman jutun lukea ääneen oikein yleisöllekin (Tarinakoukku). Vessa on oikein oiva paikka myös.

Juha Vuorinen osaa tarinan kerronnan ja sitä on aina kuin itse mukana, olan yli kurkkimassa, kun hän mittelee vuokraisännän kanssa tai takapenkillä, kun hän yrittää selvitä Maltan liikenteestä. Tai sitten jotain lapsiin liittyvää – lapsissa on tulevaisuus, kaikessa viisaudessaan! Oikeasti, nauroin niin mukana, sillä olin tietävinäni, mistä oikein on kysymys.

Niin, ja toki on pikkutuhmaa mukana, sillä tavalla mausteena. Vaan niille, jotka sitä pelkäävät, niin pelko pois! Tämä kirja on varsinainen perhekirja! Kaikille vanhemmille ja nuorille ja eri toten niille, jotka asuvat ulkomailla, ovat sinne lähdössä tai niille, joille ei tulisi ikinä mieleenkään lähteä yhtään mihinkään.

Kiitos tästä Maltan tuliaisesta!