Juha Vuorinen: Dalí-Ihantala

Dalí-Ihantala

Minun kappaleeni Juha Vuorisen Dalí-Ihantalasta on ihan hiirenkorvilla! Miksikö? No, kun se on ollut seuralaisenani lähes joka paikassa. Olen lukenut sitä niin monessa paikassa, ettei hajuakaan enää, kuinka monessa. Näppärä kirja ottaa aina mukaan laukkuun, sillä aina voi olla tilanteita, joissa tarvitaan lukemista. Pääasiassa olen lukenut tätä kirjaa kyllä vessassa, eikä sitä edes hävetä tunnustaa. Lyhyiden tarinoiden kannalta voi aina ajoissa lopettaa, juoni ei koukuta. Lisäksi kun meillä on aina vessan ovi auki, paitsi kun siellä on toimintaa, niin kirja on sopivasti ollut näkösällä kun olen ollut lähdössä jonnekin ja huutanut heti: Dalí-Ihantala tahtoo mukaan! Minkäs sille sitten voi?!

Juha Vuorisen napakat jutut ovat niin vertaansa vailla. Osahan niistä on heti tuttuja juttuja, sillä näitä on kuultu ratiossa ja olisiko lehdissäkin ollut luettavana?! No, Tuusulan pillipiipari on näitä juttuja värkännyt Andalusiasta käsin ja niin ollen niihin saadaan sellainen pikantti ulkomaalaisvärinä. Suomalaista kansanihmistä kiehtoo aina se, miten se toinen suomalainen pärjää ulkomailla, kun on kaikessa hyväntahtoisuudessaan roudannut sinne koko perheensä. Kiva on omalla kotisohvalla kokea sopivaa lämpotilaa, napsauttaa valot päälle ja uppoutua lukemaan Vuorisen perheen sähkö- ynnä muista vastaavista ongelmista. Itse asiassa kivempaa on lukea niistä ongelmista selviytymisistä, sillä sitähän se elämä siellä muualla on, jos on täälläkin.

Eikä vaan Andalusian juttuja, niin Vuorisen Juha ottaa kantaa myös kaikkeen ajankohtaiseen, mitä ikinä voikaan tapahtua urheilun, politiikan tai ihan vaan jonkun ihmisen kohdalla. Tyyli on aina vaan sitä, mitä jaksaa lukea niin, että huutelee välillä kanssaihmisilleen, että pliis, nyt on taas hyvä juttu, saanko lukea ääneen… Luen silti. Olen lukenut näitä juttuja Tarinakoukun sukkaa kutoville tädeille ja osuu ja uppoaa! Yhdessä nauraminen on hauskaa.

Olkoot kaikki suuriluuloiset Juoppohullusta mitä mieltä tahansa, niin kyllä Juha Vuorisen kynässä on terävä kärki. Näitä kolumnikokoelmia suosittelen ihan kaiken ikäisille, etenkin nuorille, sillä onhan näitä juttuja nuoristakin kirjoitettu. PappaVuorisen omista ihanista lapsista.

Kyl mie taas niin seuraavaa oottelen!