Stephen Baxter: Manifold: Origin

Manifold-sarjan (aiemmat osat Time ja Space) kolmas osa on sarjan tapaan raskassoutuinen tutkielma Fermin paradoksista. Tällä kertaa Reid Malenfant ja ystävät kohtaavat mystisen punaisen kuun, joka ilmestyy tyhjästä normaalin kuun tilalle. Malenfantin vaimo joutuu punaiseen kuuhun, joten Malenfantin on järjestettävä kuulento pelastaakseen vaimonsa.

Kuu on asuinkelpoinen ja asuttu: sitä asuttavat erilaiset hominidit eli ihmisen esi-isät. Eri ryhmien elämää tarkastellaan sellaisenaan ja ihmisten näkökulmasta. Heimojen parissa vietetään aikaa hartaudella, joka saattaa aiheuttaa pitkästymistä. Tämä ei muutenkaan ole kirja, joka kannattaisi vinhan juonen vuoksi lukea. Suhtauduin itse kirjaan hieman vastustellen aluksi, mutta ajan mittaan kirja kuitenkin imaisi mukaansa ja lopulta osoittautui hyvinkin lukemisen arvoiseksi.