Henna Koste ja Silja-Maria Wihersaari: Marikirja : Marimekon luova historia Piccolosta Palstaan

Marikirja

Marimekko ja sen lukuisat rakastetut kuosit ovat tuttuja monille suomalaisille, mutta kuinka moni tuntee itse suunnittelijat Marimekon menestystarinan takana? Kuka suunnittelikaan ikonisen Unikko-kuosin ja mikä Ristomatti Ratian suunnittelema kestohitti on nauttinut suosiosta maailmalla jo vuodesta 1970 lähtien? Marikirja : Marimekon luova historia Piccolosta Palstaan valoittaa muun muassa näitä kysymyksiä ja paljon muuta.

Totta puhuen, en kuitenkaan tarttunut tähän kirjaan sen vuoksi, että olisin itse suuri Marimekko-fani, vaikka sinänsä pidänkin yrityksen luovasta hengestä. Kirja päätyi lukulistalle puhtaasti sen vuoksi, että kirja itsessään on oikea luovuuden riemuvoitto. Henna Kosten kirjoittama ja Silja-Maria Wihersaaren kuvittama Marikirja onkin yksi tämän syksyn yllätyksiä, miten uskomattoman hauska, riemukas, toteutus kuvakirjalla voikaan olla!

Maija Isola suunnitteli uransa aikana Marimekolle yli 500 kuviota, mukaan lukien ikonisen Unikko-kuosin.

Kuvakirja on tarkemmin ajateltuna erinomainen keino kertoa luovasta prosessista, eri kuosien ja suunnittelijoiden historiasta. Valokuvilla kerrottuna kirja olisi hengeltään aivan erilainen; kenties jollain tavalla ”arvokkaampi”, mutta toisaalta aivan varmasti myös tylsempi. Asiaa tietysti auttaa se, että Wihersaari on aivan erinomainen kuvittaja. Guassein tehty kuvitus on ilmeikästä ja kuvitus myös elää hieman sivulta toiselle, mikään aukeama ei näytä samalta kuin toinen. Kirja on kaikkiaan todella komeaa katsottavaa. Positiivsta oli myös se, että kirjassa kiinnitettiin huomiota myös itse painoprosessiin. Lopullinen tuote luonnollisesti vaatii suunnittelijalta tiivistä yhteistyötä niin värikeittiön kuin piirtämönkin kanssa, muita työvaiheita unohtamatta.

Marikirja on kaiken kaikkiaan oikein miellyttävä yllätys. Kirja on toki kevyt, eikä siinä ole valtaiset määrät tekstiä, mutta en voi silti olla ajattelematta, että juuri tällainen käsittely sopii Marimekolle. Inspiroivaa luettavaa, suosittelen!

Titta Lindström

Titta Lindström on graafinen suunnittelija ja kuvittaja, joka käyttää vapaa-aikansa mieluusti kirjojen parissa. Sarjakuvat ovat sydäntä lähellä, mutta lukulistalle pääsee säännöllisesti myös tietokirjallisuus, erityisesti muistelmat ja elämäkerrat herättävät kiinnostusta. Kaikki vinkit »