Cormac McCarthy: Matka toiseen maailmaan

Matka toiseen maailmaan

Eletään 1940-luvun alkua Uudessa Meksikossa. 16-vuotias Billy lähtee isänsä opastamana metsästämään susia, ja onnistuukin nappaamaan rautoihinsa yhden tiineenä olevan naarassuden. Susi oli tullut Meksikon puolelta, ja jostain itselleenkin epäselvästä syystä Billy jättää suden henkiin ja lähtee kuljettamaan sitä takaisin rajan taakse. Matka venähtääkin hieman suunniteltua pidemmäksi, ja sillä välin kotona on tapahtunut järkyttävä ja järjetön veriteko, jota Billy lähtee nuoremman veljensä Boydin kanssa takaisin Meksikon puolelle selvittelemään. Tämä toinenkaan matka ei ole lainkaan helppo, ja Billyllä on muutaman vuoden päästä edessään vielä yksi matka.

Matka toiseen maailmaan on hieman hankala kirja. Cormac McCarthyn kirjoitustyyli on hyvin toteava ja suoraviivainen ilman suurempia selittelyjä. McCarthy suosii lähinnä lyhyitä päälauseita, jotka kuljettavat tarinaa nopeasti eteenpäin. Äkkikäänne voi odottaa kulman takana, keskellä pitkää kappaletta. Lukemista hankaloittaa myös se, että huomattava osa kirjan keskusteluista käydään espanjaksi, eikä näitä repliikkejä ole lainkaan käännetty (päivitys: käännökset on lisätty vuoden 2015 uuteen painokseen). Toki merkitykset monissa tapauksissa selviävät asiayhteyksistä.

Cormac McCarthy tarinoi laveasti. Billyn toistuvat matkat Meksikoon vaikuttavat jonkinlaisilta metaforilta itsensä etsimiseen ja löytämiseen. Kysymyksiä Matka toiseen maailmaan herättää varmasti enemmän kuin vastauksia. Se antaa myös säälimättömän ja kaunistelemattoman kuvan kuvaamansa ajan elämänoloista Yhdysvaltain eteläisellä rajavyöhykkeellä. En ole ihan varma, mitä itse olen lopulta mieltä tästä teoksesta, mutta vinkkaanpa nyt kuitenkin. Erikoinen, mielenkiintoinen kirja Matka toiseen maailmaan joka tapauksessa on.