Elliot Higgins: Me olemme Bellingcat : Tiedustelupalvelu verkossa

Me olemme Bellingcat

Elliot Higgins on kansalaisjournalismia harjoittavan Bellingcat-ryhmän perustaja. Higginsin kirjassa Me olemme Bellingcat kerrotaan ryhmän toimintatavoista sekä sen suorittamista tutkimuksista.

Me olemme Bellingcat -kirjassa puhutaan Syyriasta, Venäjästä, Jemenistä, Yhdysvalloista, Ukrainasta ja Iso-Britanniasta. Bellingcat on suorittanut viime vuosina useita tutkimuksia maailman kipupisteistä. Ryhmä ei kuulu mihinkään tiedustelupalveluun tai mediataloon, vaan sen tutkijat harjoittavat kansalaisjournalismia avoimien lähteiden ja tietotekniikan avulla. Avuksi on otettu lisäksi luovuus ja toisinaan kierotkin temput. Se on saanut osakseen paitsi suitsutusta myös someajan raivoa ja uhkailua, mutta ainakin vielä Bellingcat-karavaani jatkaa kulkuaan koirien haukunnasta välittämättä.

Me olemme Bellingcat on vaikea kirja arvosteltavaksi. Higginsin teoksessa kuvataan Bellingcat-ryhmän tekemiä tutkimuksia kiinnostavasti ja mukaansatempaavasti, mutta välillä sorrutaan oppikirjamaisuuteen. Siitä viis, sillä kauneusvirheistä huolimatta Me olemme Bellingcat on tärkeä kirja medialukutaidon merkityksestä ja propagandan vaaroista.