Tony Mitton ja Ant Parker: Metsän asukkaita

Metsän asukkaita

Metsän asukkaita on juuri sopivaa luettavaa kaksi ja puolivuotiaalle eläimistä innostuvalle lukutoukalle. Hauskasti kuvitettu kirja esittelee Pohjois-Amerikan havumetsissä asustelevia eläimiä, osin tuttuja, osin hiukan erikoisempia. Jokaiselta aukeamalta lapsi pääsee etsiskelemään uusia lajeja, jonka seurauksena ne tuntuvat jäävän vallan hyvin mieleen. Erityistä huomiota meillä saivat osakseen piikkisika ja haisunäätä, itselleni uusi hauska tuttavuus oli ainakin lumikenkäjänis.

Vaikka jokaiselle aukeamalle onkin ujutettu ainakin yksi ihan oikea tiedonjyvänen, on kirja rakennettu niin taitavasti lapsia ajatellen, että se tuntuu ihan satukirjalta. Näin lapsi viihtyy sen parissa mainiosti ja saattaa suurella todennäköisyydellä huomaamattaan myös kohentaa eläintietämystään.

Suosittelen. Ja taidan itse kurkistaa, mitä sarjan kolme muuta teosta pitävät sisällään. Kannattaa myös katsastaa aiempi arvioni tekijäkaksikon teoksesta Loistava lentomatka. Siitä innostuttiin meillä niin ikään.

Kaisa Sutela on kirjamaailmaan työelämässään eksynyt – ja uppoutunut – teologi. Hän rakastaa kirjoja ja on kirjallisuuden lajien suhteen melko kaikkiruokainen, mutta viihtyy silti parhaiten laatukirjallisuuden parissa. Myös lastenkirjat ovat lähellä sydäntä. Kaisa harrastaa ruoanlaittoa ja sitä myöten Tunnelmallisia makuja -blogin pitämistä. Kaikki vinkit »