Leena-Kaisa Laakso: Metsän ovi ja muita kertomuksia

Metsän ovi

Tämä kirja on kaikille metsää rakastaville ja kyllä, myös muille, sillä kun tämän kirjan on lukenut, alkaa tehdä mieli metsään.

Leena-Kaisa Laakso on koonnut tähän kirjaan monta monituista tarinaa, jotka jollain lailla kertovat metsästä. On haastatteluja eri ihmisiltä ja heidän metsäkokemuksistaan ja on kerrottu, miten joku kirjailja, vaikkapa Enid Blyton, kuvailee metsää. Kuinka kuvataiteilija Sanna Kananoja ammentaa inspiraatiota metsästä ja mitä metsä merkitsee luontokuvaaja Mika Honkalinnalle.

Kuvataan erilaisia metsiä, niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Mikä on se metsän ovi? Se on jokaisella erilainen ja lukija voi samalla miettiä, mikä on se hänen metsän ovensa. Joka tapauksessa kaiken aikaa nousee omia fiiliksiä, omia metsäkokemuksia mieleen. Lisäksi kun joku kertoo omasta kokemastaan, se tuntuu kivalle, että noinkin voisi ajatella ja niinkin voisi kokea.

Pelkästään se, että näkee ikkunasta puun tai puita, on hyvä asia. Itsestään selvyys, mutta kun sitä oikein ajattelee, niin mukava ajatus. Jos et pääse metsään, niin lukemalla tämän kirjan, voit käydä monissa metsissä. Mielikuvitusmetsäkin on aina olemassa ja käytettävissä.