Daniel Kehlmann: Minä ja Kaminski

Sebastian Zöllnerillä on suunnitelma. Hänestä tulee kuuluisa ja arvostettu taidekirjailija, kun hän nousee julkisuuteen arvostetun Manuel Kaminskin elämäkerturina. Mutkia matkassa on kuitenkin vielä suunnilleen kaksi: ensinnäkin, kirja pitäisi saada kirjoitetuksi, ja toisekseen vanhuudenhöperön ja sokean Kaminskin pitäisi mielellään kuolla. Sebastian haastattelee Kaminskin lähipiiriä ja taiteilijaa itseäänkin keinoja kaihtamatta, kunnes hänelle selviää, että Kaminskin uraan keskeisesti vaikuttanut nuoruuden rakastettu on yhä elossa. Kun Kaminski kuulee tästä, ei vaihtoehdoksi jää enää kuin vauhdikas road trip halki Euroopan kaksin sairaan maalarin kanssa perillisiltä salassa.

Daniel Kehlmannin Minä ja Kaminski ammentaa huumoria päähenkilönsä loputtomista vaikeuksista. Aluksi Sebastian on vain väliaikaisesti vailla tyttöystävää, mutta vähitellen alta lähtevät asunto, rahat, vaatteet ja vielä suunnitelmatkin. Mutta jossain pinnan alla kunnianhimo alkaa vähitellen hellittää humanismin tieltä. Mikään ei lopulta ole enää tärkeämpää kuin viedä vanha mestari perille. Ja lieneekö Kaminskikaan lopulta ihan niin seniili kuin mitä hän antaa ymmärtää?

Saksalainen Kehlmann on saanut kirjoistaan hyviä arvioita maailmalla, ja tämän yhden näytteen perusteella voi sanoa, ettei suotta. Minä ja Kaminski on hirtehisen hauska romaani, jossa oman edun tavoittelu johtaa jatkuviin katastrofeihin. Teksti on kuitenkin lämminhenkistä ja sen verran kepeää, että sitä lueskelee ihan mielikseen. Suosittelen!