Zlatan Ibrahimović ja David Lagercrantz: Minä Zlatan Ibrahimović

Kirjan lukijana olin koko kirjan ihan täysillä mukana, siis todella! Zlatan Ibrahimović tuli niin lähelle, että välillä oli ihan tunne, että olemme kavereita.

Minä Zlatan Ibrahimović kuljettaa lukijaa kuin pelaaja palloa, hyvässä pelissä ja maaleja tulee! Vaikka ei ymmärtäisi mitään jalkapallosta, tämä kirja avautuu. Se kertoo niin paljon ja niin henkeäsalpaavan hyvin, että sitä ei voi laskea käsistään kuin pakon edessä.

Zlatan kertoo lapsuudestaan, joka oli ankea, mutta silti sitä ei ole kuvattu mitenkään säälittävään sävyyn. Zlatan on sitkeä sissi! Hän tekee asioita eri lailla kuin kaikki muut. Tunsin kyllä niin sielujen sympatiaa, kun niitä kohtia luin, kuinka hän joutui kärsimään siitä, että teki jotain omalla lailla. Minusta tässä kirjassa on ehkä parasta juuri se, että on ihmisiä, jotka eivät aina toimi kuin kaikki muut. Silti se ei tee heistä ollenkaan huonompia. Joskus jopa päinvastoin, kuten Zlatanin tapauksessa.

Erittäin mielenkiintoista oli lukea siitä, millaisia valmentajat voivat olla. Kuka on mukava ja kuka ihan sitten äärilaidalta ja millainen valta heillä on. Pelaajien keskinäiset suhteet joukkueissa eivät ole aina niin läheisiä kuin luulisi.

Pelaajilla on oltava manageri, joka hoitaa heidän asioitaan, sillä muuten on vaara tulla huijatuksi. Manageri on siinä erityistehtävässä, kun pelaajaa myydään toiseen joukkueeseen ja mihin hintaan.

Millaista on julkisuus ja media. Kun on suosion huipulla, miten sitä hoitaa ja käsittelee. Tekee niin tai näin, niin on mediassa kuitenkin.

Tämä on sopiva kirja kaiken ikäisille, sillä yhtään revittelyä siitä, että Zlatan olisi hypännyt naisissa ei ole. Hän kertoo varsin kiltisti, miten tapasi vaimonsa ja kuinka heidän elonsa sujui, poikien syntymät ja perheen yhdessäolosta.

Meinasin antaa kirjan eteenpäin, mutta en raaski. Laitan sen hyllyyni ja ehkä palaan siihen jonain päivänä uudestaan!