Jani Toivola: Musta tulee isona valkoinen : Miten päästää irti pelosta ja häpeästä ja seistä omilla jaloillaan

Musta tulee isona valkoinen

Jani Toivola (s. 1977) on erityisen monipuolinen henkilö: hän on opiskellut näyttelemistä New Yorkissa ja esiintynyt näytelmissä, elokuvissa ja tanssiteoksissa, tehnyt juontotöitä radiossa ja televisiossa ja on myös toisen kauden kansanedustaja vihreiden riveissä. Toivola on suomalaisen äidin ja kenialaisen isän poika, joka on altistanut hänet paitsi säälimättömälle koulukiusaamiselle myös lukuisille ihmettelyille siitä, miten hyvää suomea hän oikein puhuukaan, kauanko hän onkaan ollut Suomessa?

Toivolan muistelmateos hahmottelee kuvan poikkeuksellisen sitkeästä ja omaa tietään kulkevasta yksilöstä. Kiusaamisen uhallakin hän halusi esittää tanssinumeroita koulun juhlissa; Jari Sarasvuon kirja sisäisestä sankaruudesta antoi eväitä tähän itsensä toteuttamiseen. Epäonnistuneet yritykset päästä sisään Teatterikorkeakouluun eivät lannistaneet häntä, vaan hän hakeutui alan opintoihin New Yorkiin. Vähitellen iän lisääntyessä vahvistui myös homoseksuaalinen identiteetti, mutta yhdessä sen kanssa hän tiesi jo varhain haluavansa lapsia, olevansa synnynnäinen suurperheen huoltaja. Kirjan loppupuolella Toivola kertoo melko hillityillä äänenpainoilla isyydestään ja suhteestaan pieneen tyttäreensä.

Musta tulee isona valkoinen on tyylikkäästi, mutta helppolukuisesti ja selkeästi kirjoitettu kirja, ja se avaa mielenkiintoisen näkymän Toivolan elämään. Suosittelen kaikille henkilöhistorian ystäville, joita lienee lukuisia.