Ilkka Ruokola ja Johanna Sinisalo: Muumimamman vaarallinen nuoruus

Tove Janssonin kirja Muumipapan urotyöt kertoo, että Muumimamma löytyi merestä. Tämä sarjakuvakirja puolestaan kertoo, että mitä tapahtui mamman nuoruudessa ennen kuin pappa löysi hänet. Muumimamma kertoo perheelleen silloisesta elämästään: hän on ollut töissä sirkusratsastajana, merirosvolaivalla, tähtiobservatoriossa, tarjoilijana ja pokerinpelaajana. Sarjakuva antaa siis mamman menneisyydelle useampia mahdollisia vaihtoehtoja eikä esitä mitään yhtenä oikeana ratkaisuna. Se antaa lukijalle mahdollisuuksia valita, että mitä niistä kukin pitää uskottavimpana.

Tarina on sarjakuvassa kiinnostava ja muutenkin hyvä. En ollut aikaisemmin miettinyt, että mitä on mahtanut tapahtua ja tämä sai mielikuvituksen liikkeelle. Tavallaan on kuitenkin harmi, ettei jo Jansson itse julkaissut mitään perusteellisempaa tarinaa myös Muumimamman taustasta samalla tavalla kuin mitä Muumipapan menneisyydestä. Sarjakuvan piirrokset ovat samaa tyyliä kuin mitä Muumi-lehdessä julkaistavissa sarjiksissa on. En itse pidä niin paljoa siitä tyylistä, vaan alkuperäiset Janssonin sarjakuvat ovat mielestäni hienompia. Nuoremmille lukijoille tämä vaihtoehto taitaa kuitenkin upota paremmin.

Veera