Lars Jansson ja Tove Jansson: Muumit : Sarjakuvaklassikot 4

Muumi-sarjakuvateossarjan neljäs osa sisältää viisi sarjakuvaa. Osan Tove Jansson on tehnyt yksinään ja osassa hänen veljensä Lars on ollut mukana auttamassa. Kirjassa mukana ovat seuraavat tarinat: Muumipeikko villissä lännessä, Niiskuneiti rokokoossa, Muumi ja velvollisuudentunto, Muumipeikko ja pyrstötähti, Muumipeikko ja kultainen häntä. Mukana on siis aikakoneella matkustamista, seikkailua ja vähän vakavahenkisempää tarinaa.

Pidän näistä sarjakuvista paljon. Paikoitellen nämä tuntuvat jopa paremmilta kuin ne alkuperäiset kirjamuodossa olevat tarinat. Nämä eivät tunnu ollenkaan vanhanaikaisilta ja kaikki Muumi-sarjakuvat jaksavat ihastuttaa yhtä paljon vuodesta toiseen. Kirjamuoto on myös kivempi kuin samojen juttujen lukeminen lehdestä: tarina ja kokonaisuus hahmottuvat paremmin. Lisäksi voi valita itse valita lukutahdin eikä tarvitse olla riippuvainen lehden tahdista.

Joitakin tämän kirjasarjan edellisiä osia kritisoitiin huonosta painojäljestä ja muusta muotoilusta, mutta ainakin tämä kyseinen osa näyttää mielestäni ihan hyvältä. Joka tapauksessa on kiva, että uusintapainoksia tulee.

Veera