Mari Jungstedt: Näen sinut

Jälleen kerran murhaaja vaanii viattomia uhrejaan viattomalla Gotlannin saarella, tai oikeastaan vieläkin pienemmällä Lilla Karlsön lintusaarella! Kovin on turvaton paikka…

Tällä kertaa neljä Uppsalan yliopiston oikeustieteen opiskelijaa päättävät lähteä retkelle luonnon helmaan pikkusaarelle. Kukin nuorista on tietysti peräti originelli ja jokaisella on milloin mitäkin salattavaa. Porukka lähtee kallioille ottamaan aurinkoa, mutta kun Frida Vallskog ensin torkahtaa lämpöön ja sitten herää, huomaa hän kauhukseen kaikkien muiden makaavan kuolleina. Frida joutuu aikamoiseen šokkitilaan, vähemmästäkin, mutta jotenkin saarelle saadaan kutsuttua poliisit, joukossa tietenkin Anders Knutas ja Karin Jacobsson, jotka ryhtyvät tutkimaan tapausta, ja aika pikaisesti paikalla ovat myös Jungstedtin kirjoista tutut toimittaja Johan ja valokuvaaja Pia. Miksi nämä opiskelijat piti murhata? Ja miksi viides heistä, Valter, kääntyi ihan viime hetkellä pois seurueesta? Onko hänellä kenties jotain tekemistä veritekojen kanssa? Vai olisiko kysymys poliittisesta joukkomurhasta Anders Breivikiä jäljitellen, koska ainakin yksi seurueesta on aktiivinen vasemmistolainen?

Kerronta sujuu Jungstedtille ominaiseen tapaan miellyttävän soljuvasti ja vapaasti. Mukana on luonnollisesti sivujuoni, tällä kertaa ei kuitenkaan kursiivilla painettu, vaan varustettu otsikolla ”Tapahtunut aiemmin”. Ja Andersin suhde Kariniin tietenkin etenee entisestään.

Näen sinut on Jungstedtin aiempien kirjojen tapaan hyvä perusdekkari, ja vaikka se on jo sarjansa viidestoista osa, säilyy lukijalla mielestäni kiinnostus kirjan henkilöitä ja heidän tutkimiaan tapauksia kohtaan. Mutta kaikkia viittätoista osaa ei suinkaan ole tarvis lukea ymmärtääkseen tätä kirjaa, vaan sen voi nauttia ihan itsenäisenä.