Elina Lappalainen ja Christel Rönns: Nakki lautasella : mistä ruoka tulee?

Nakki lautasella

Elina Lappalaisen ja kuvittaja Christel Rönnsin tarinallinen tietokirja Nakki lautasella avaa kotimaista ruoantuotantoa lapsille selkeästi ja rehellisesti mutta kuitenkaan pelottelematta. Samalla kun yhä useampi lapsi elää kaukana maatiloista, eikä kenties ole koskaan edes nähnyt elävää lehmää tai sikaa, jää myös ruoan matka maatilalta marketteihin lapselle hämärän peittoon.

Elina Lappalaisen kirja vastaakin tärkeään tarpeeseen ja tuottaa helpotuksen ruoan alkuperää lapsilleen selittävälle vanhemmalle. Omakin lapseni on nyt eskari-ikäisenä ollut kovin kiinnostunut muun muassa meidän perheemme kulutusvalinnoista, kun kavereiden perheet eivät välttämättä toimi samalla tavalla. Nakki lautasella -kirja tarjoaakin hyvän keinon tarjota faktatietoa tarinan ohessa ja sen jälkeen keskustella lapsen kanssa aiheesta. Kirjan suositusikänä näkyi olevan 7+ ja meillä se tuntuikin soveltuvan äskettäin seitsemän vuotta täyttäneelle hyvin, mutta tarjoaa uutta tietoa ja ajateltavaa varmasti myös vanhemmille lapsille.

Kirjan tarinassa seikkailee kaupunkilaispoika Aleksi, joka ystävänsä Emilian eläinlääkäri-isän kanssa pääsee vierailemaan maitotilalla, sikalassa, kanalassa ja broilerihallissa. Tarinan ohessa tarjotaan myös pieniä tietoiskuja aiheeseen liittyen ja päästään muun muassa kurkkaamaan lehmän ja kanan sisälle ja nähdään miten kananmuna kehittyy.

Elina Lappalainen on tunnettu Tieto-Finlandia -palkinnostaan samaa aihetta käsittelevästä aikuisten tietokirjasta Syötäväksi kasvatetut : miten ruokasi eli elämänsä. Asiantuntemusta kirjan tekijältä ei siis puutu.

Salla P.