Jenni Holma, Veera Järvenpää ja Kaisu Tervonen: Näkymätön sukupuoli : ei-binäärisiä ihmisiä

Näkymätön sukupuoli

On ihmisiä, jotka eivät mahdu binääriseen sukupuolikäsitykseen – siis siihen, että on miehiä ja naisia, eikä muuta. Näkymätön sukupuoli tuo kuuluville näiden muunsukupuolisten äänen.

Kirja perustuu kokemusasiantuntijuuteen. Se ei puhu aiheesta tutkijoiden näkökulmasta, vaan antaa puheenvuoron muunsukupuolisille. Kirjassa on viisitoista henkilökuvaa, joista nousee erilaisia näkökulmia ja kokemuksia muunsukupuolisuuteen. Lisäksi on kevyempänä johdatuksena aihetta käsitteleviä sarjakuvia.

Ratkaisu on oikein mainio: se inhimillistää helposti vähän vieraalta ja oudolta tuntuvaa aihetta. Kun lukee kertomuksia, käy ilmi, että muunsukupuoliset ovat ihmisiä siinä missä muutkin. Kertomuksista käy myös ilmi se, miten muunsukupuolisuus voi johtaa erilaisiin vaikeuksiin ja hankaluuksiin elämässä.

Minulle yllättävää oli se, miten muunsukupuolisuus saatetaan kokea vaikeaksi asiaksi myös transpiireissä. Sairaalan transpolilla, jossa tehdään sukupuolenkorjausleikkauksia, saatetaan suhtautua hyvinkin nihkeästi ihmiseen, joka ei asetu binääriin. Samoin transihmisten keskuudessa.

Jos on syntynyt mieheksi ja haluaa korjata itsensä naiseksi tai toisin päin, asia on selkeä, mutta jos on syntynyt naiseksi ja haluaa poistattaa rintansa, mutta ei siitä huolimatta halua identifioitua oikein mieheksikään, saattaa kohdata hankaluuksia.

Paljon on siis transihmisten ja muunsukupuolisten oikeuksissa korjattavaa Suomessakin, jossa sentään moni asia on hyvin: suomen kieli ei ole niin sukupuolittava kuin moni muu kieli ja täällä sukupuolenkorjaukset ovat kuitenkin julkisen terveydenhuollon parissa. Translaki-uudistuksiin kannattaa tutustua. Minusta juridinen sukupuoli voisi aivan hyvin olla ilmoitusasia ja ihmisen itse päätettävissä oleva asia – ja miehen ja naisen lisäksi vaihtoehtona voisi olla myös “muu”.

Lakiasioiden lisäksi tarvitaan kyllä myös työtä ihmisten ajattelutapojen saamisessa ymmärtävämmiksi. Tunnistan itsessänikin sen, miten ihmiset, joita ei selvästi tunnista miehiksi tai naisiksi, jäävät vähän vaivaamaan, sellaisella tasolla että haluaisi tietää enemmän. Täytyy siis tässä omaakin päätänsä työstää.

Kannattaa siis lukea – Näkymätön sukupuoli herättää varmasti ajatuksia ja laajentaa näkökulmia. Tästä saa myös hyviä aineksia, jos haluaa keskustella aiheesta lasten kanssa.