Robin Hobb: Narrin vaellus

Robin Hobbin Narrin vaellus -kirja jatkaa Narri ja Näkijä -trilogiaa. Narrin vaellus alkaa siitä, mihin Narrin salamurhaaja päättyi: Fitz ja Narri ovat Peuralinnassa, ja Narri yrittää toipua vakavista vammoistaan. Fitz, kruunusta luopuneen prinssin äpärä, salamurhaaja sekä Vaiston että Taidon osaaja, saa vihdoin ansaitsemansa kunnianpalautuksen, ja hänet tunnustetaan julkisesti Näkijän suvun prinssiksi. Hän ei ehdi kauan nauttia uudesta asemastaan, sillä hänen tyttärensä Pörri siepataan.

Rakastin lapsena Robin Hobbin Näkijä-trilogiaa. Muistan edelleen kuinka lohduton olin, kun kirjasarja ja suuri tarina päättyivät. Toivoin olevani itsekin Vaiston osaaja ja pelottelin kissaparkaani tuijottamalla sitä vaativasti ja yrittämällä lukea sen ajatukset. Onneksi Fitzin tarina jatkuu taas. Hobb on tarinankertojana taitava, ja hänen luomansa maailma on yhtä aikaa tuttu ja vieras. Narrin vaellus -kirjan lukeminen tuntuu samalta kuin vanhan hyvän ystävän löytäminen.