Sarah Hatton: Neulo monikäyttöiset huivit ja shaalit : 22 upeaa mallia erikoistekniikoineen

En ole koskaan ollut mitenkään innokas huivien käyttäjä enkä siksi myös neulojakaan, mutta on myönnettävä, että tämä Sarah Hattonin neulekirja lievitti ennakkoluulojani. Ehkäpä yksi syy oli kirjan todella kaunis ja värikylläinen ulkoasu, joka houkuttelee selailemaan ja tutkimaan ohjeita. Toinen oli varmastikin kirjan lopussa oleva osio, jossa annettiin vinkkejä erimuotoisten huivien pukemiseen ja solmimiseen.

Kirjassa annetaan siis ohjeet 22 huiviin tai shaaliin; mukana on myös pari ohjetta, joita voi kutsua lähinnä keepeiksi, ja pari mallia on sellaisia, jotka saattaa napein tai soljin pukea ylleen boleron tavoin. Suurin osa ohjeista on perinteisiä pitsi­- tai pintaneuleita, mutta mukana on myös raidallinen, aaltokuvioinen ja kirjoneuleinen huivi.

Osa malleista on minun silmiini jopa Suomen talvisiin oloihin nähden kovin paksuja ja sitä myöten lämpimiä, mutta esimerkiksi Lehtiraita­huivi viehätti minua kovasti; onhan siinä huivin kiinnitykseen käytetty monille vauvaneuleista tuttua mallia, jossa huivi sidotaan kaulaan pujottamalla toinen pää edestakaisneuleella neulotun osion lävitse. Mukana on ilahduttavasti myös jokunen puuvilla-­ tai puuvillasekoitelangoille suunniteltu malli niitä varten, joita villa kutittaa ja pistelee.

Kaikki ohjeet on toteutettu Rowanin ihanilla langoilla – en ole tehnyt kattavaa tutkimusta, mutta käsittääkseni suurinta osaa Rowanin langoista saa Suomesta ainakin nettikaupoista. Kirjan lopussa on vielä selkeästi kuvattu malleissa tarvittavia tekniikoita. Sujuva suomennos on Tuulia Salmelan ammattimaista käsialaa.