Gail Callahan: Värjää itse langat ja kuidut : värjäyksen käsikirja perusteista erikoistekniikoihin

Tässä on kirja, jonka aihe on ainakin itseäni käsityöntekijänä kiinnostanut jo pitkään. Mitäpä jos värjäisi lankansa itse?

Kirja on erittäin kattava opus värjäyksen toteuttamiseen. Se on jaoteltu kuuteen eri lukuun, joista jokainen käsittelee tiettyä aihetta.

Ensimmäiseksi opetetaan muun muassa värjäyspaikka ja turvallisuus sekä ympäristön huomioon ottaminen. Toiseksi kerrotaan erilaisista kuidusta. Kolmannessa luvussa opit lisää väreistä ja väriainetyypeistä. Luku neljä käsittelee värien voimaa. Luku viisi on kattavin ja se sisältää värjäystekniikat silkin värjäämisestä solmuvärjäykseen ja moneen muuhun mielenkiintoiseen tekniikkaan. Ohjeet löytyvät kuuteentoista erilaiseen värjäystekniikkaan.

Kuudennesta luvusta löytyy sitten muutama ohje, joissa voi hyödyntää värjäämiään lankoja. Ohjeita löytyy muun muassa kengurulapasiin sekä miehen joustinneulepipoon. Kirjan lopussa on vielä tietoa materiaaleista sekä toki hakemisto ja kiitokset.

Näillä opeilla värjäys onnistuu varmasti; jos ei ihan heti ensimmäisellä kerralla, niin harjoitus tekee kyllä mestarin.

Lina

Lukemista rakastava Lina oppi lukemaan 5-vuotiaana ja sen jälkeen kirja onkin ollut kädessä lähes aina. Lina tykkää etenkin dekkareista ja suomalaisten kirjailijoiden teoksista, mutta lukee mielellään myös jotain uutta ja erilaista! Kaikki vinkit »