Alex Bell: The Ninth Circle

Gabriel herää oudosta asunnosta verilammikosta muistinsa menettäneenä. Keittiön pöydällä on laatikollinen käteistä, eikä Gabrielilla ole mitään muistikuvaa siitä, mitä on tapahtunut.

Muistamattomuus vainoaa miestä, mutta niin vainoaa muutama muukin asia, kuten kummalliset näyt ja menneisyydestä tulevat kryptiset viestit. Gabrielin menneisyydessä on jotain synkkää ja mahdollisesti vaarallistakin, mutta Gabriel ei vain kykene muistamaan mitä.

Siitä alkaa vahvasti teologissävytteinen muistinmenetystrilleri, jossa riittää fantastisia elementtejä. Gabrielin päiväkirjamerkintöjen muotoon kirjoitettu kirja tykittää lopulta melkoisia maailmanlopun tunnelmia.

The Ninth Circle on nuoren, vuonna 1986 syntyneen kirjailijan esikoisteos. Se näkyy, paikoitellen. Tarinan käänteet ovat välillä vähän liiankin uskomattomia ja tyylikin välillä ehkä astetta huvittavampia kuin oli tarkoitus. Useammankin kerran oli lukiessa sellainen fiilis, että tästä saisi hyvän elokuvan. Päähenkilö Gabrielille niin tärkeä Budapestkin esiintyy kirjassa hyvin pinnallisesti, kauniina kuvina ja monumentaalisina tapahtumapaikkoina.

Esikoiseksi silti kelpo suoritus, kyllä tämä sivujakäännättävää ja mukaansatempaavaa viihdettä oli vaikka paikoin vähän hölmöltä tuntuikin. Sen verran lupaava teos siis, että kirjailija menee seurantaan ja toinen kirja Jasmyn hankintaan.

Bell on itse tavattoman ihastunut kirjansa kansikuvaan, eikä suotta. Suomalaisen Kustaa Saksin taiteilema kansi on todella tyylikäs.