Reetta Meriläinen ja Johanna Pentikäinen (toim.): Onnellinen pulla : Kirjallinen leivontakirja

Onnellinen pulla

Nelisen vuotta sitten Reetta Meriläisen ja Johanna Pentikäisen toimittama kirja Lautasellinen iloa ilmestyi Kirjapajan kustantamana; se sisälsi kirjailijoiden ruoka-aiheisia esseekatkelmia ja runsaasti reseptejä. Kirjan synnyttämän ilon lisäksi se oli hyvällä asialla. Merkittävä osa kirjan tuotosta ohjattiin Naisten Pankin tukemiseen, ja kun kirja myi yllättävänkin hyvin, sillä saatiin toimittajien mukaan hankittua ammatti tuhannelle kehitysmaan naiselle. Todella tärkeää iloa tämä lautasellinen siis oli!

Nyt nämä samat toimittajat ovat julkaisseet leivontakirjan vastaavalla periaatteella: mukana on maamme eturivin kirjailijoiden tekstejä leivonnasta ja monenlaisia leivontareseptejä karjalaisista lanttusupikkaista aina irakilaisiin Shakarlama-leivonnaisiin. On yksinkertaisempaa ja monimutkaisempaa.

Kirjailijoiden – heitä ovat muiden muassa Tuomas Kyrö, Hannu Väisänen, Katja Kettu ja Rosa Liksom – kertomukset ovat kerrassaan hykerryttävän ihania makumuistoja leivonnan maailmasta. Tuntui ihan välttämättömältä, että joku, tässä tapauksessa Tommi Melender, toi esiin maailmankirjallisuuden tunnetuimmat leivonnaiset eli Marcel Proustin madeleinet Kadonnutta aikaa etsimässä -romaanisarjasta. Kyllähän leipomusten tuoksu, maku ja suutuntuma kantavat valtavasti muistoja vuosien ja vuosikymmenien takaa.

Itse reseptit ovat Naisten Pankin vapaaehtoisten työntekijöiden ja muiden ystävien käsialaa. Mukana on sekä yksikertaisempia että vähän monimutkaisempia ohjeita, suolaista ja makeaa, perinteistä ja gluteenitonta.

Toivon kovasti, että tämäkin kirja löytää yleisönsä kuten Lautasellinen iloa ja auttaa mahdollisimman montaa kehitysmaiden naista.