Miina Supinen: Orvokki Leukaluun urakirja

Orvokki Leukaluu on ammatinvalintapsykologi. Kyllä, mutta hän on myös varsinainen ”leukaluu”.

Hänen puoleensa kääntyvät kaikki ne, jotka eivät tiedä, mille uralle lähtisivät tai mikä heille sopisi. Orvokki Leukaluu tietää. Orvokki vastaa kaikille suoraan, mitään kiertelemättä ja mitään kaunistelematta. Näin saavat kaikki ammatit suorasukaisen profiilin sisällöstään.

Orvokki Leukaluu vastaa lyhyisiin viesteihin, pieniin kuvauksiin, joita hänelle on tullut runsaasti. Esimerkkinä mainittakoon: ”Hei! Olen aivan seinästä reväistyn näköinen. Kaljun alkua löytyy, ylipainoa ja perunanenä. Mikä ammatti sopii tälläiselle luuserille? Tykkään koodata. Martti, Ylivieska.

Mitä ehdottaa Orvokki Leukaluu? Mallin uraa! Kaksi sivua Leukaluu kertoo, miksi juuri Martin kannattaa ruveta malliksi. Joten kyllä, huumoria on tässä kirjassa ihan joka sivulla.

Jokaisen ammatin kuvaus on paitsi hauska, niin suurimmaksi osaksi ihan täyttä totta, siis kun tarkemmin ajattelee. Orvokki Leukaluuta lukee sopivasti välipalana ja parasta on tietysti löytää sieltä se oma ammatti ja katsoa osuuko nappiin. Kaikkia ammatteja ei tietenkään  ole lueteltu, mutta 39 on aika paljon.

1. Hupaisaa luettavaa, oivallinen äänikirja. Kerralla ei auta lukea, parasta pieninä annoksina.