Miina Supinen: Apatosauruksen maa: tarinoita

Apatosauruksen maa on ihanan raikas novellikokoelma Miina Supiselta, jonka edellinen tuotos Liha tottelee kuria ei varmasti jättänyt ketään kylmäksi. Niin on nytkin, sillä novellit ovat omintakeisia ja ajatuksia herättäviä.

Kaikki 21 novellia on erilaisia. Ne ovat jaettu kolmeen ryhmään ja ne ovat eri pituisia. Pitemmät novellit kietaisevat mukaansa niin, että olisi halunut niiden vaan jatkuvan. Lyhkäsimmät ovat sellaisia välipaloja, joista jää pitkään viipyilevä jälkimaku.

Lukiessani näitä novelleja, en halunut vetäistä kerralla koko pakettia, vaan yhden tai muutaman kerrallaan sillai makusteltavaksi. Jos kirjoittaisin reseptin tästä kirjasta, se olisi: Nautitaan 1-2 kertaa vuorokaudessa, 1-2 novellia kerrallaan tai tarpeen mukaan.

1. Todella mainio kokoelma yllättäviä ja omaperäisiä tarinoita. Joukkoon mahtuu monta helmeä. ”Luolamies sytytti nuotion”, ”Timanttinappi”, ”Carl Larsson”, ”Ympyrässä niin kuin jumantsuikka käärme”…

Supisen jutut iskevät täysillä, todella hauskaa ja oivaltavaa tavaraa, tarkkasilmäistä arjen absurdiuden havainnointia. Tämä oli meillä hitti, suosittelen ehdottomasti. ”Timanttinappi” pitäisi jakaa neuvolassa kaikille parivuotiaiden äideille…

2. Päätin näin vuoden lopun kunniaksi (ilotulitteiden räiskinnän sijasta) kaivella vanhoja ja kommentoida joitakin vanhempia vinkkejä. Tätä kirjaa suosittelen minäkin.

3. Miina Supinen on minulle täysin vieras kirjailija. Siis nimen tiedän, mutta yhtään kirjaa en ole lukenut. Siispä jonoon.