Veronica Roth: Outolintu

Outolintu

Tuntemattomaan aikaan ja paikkaan sijoittuva Outolintu kertoo yhteiskunnasta, jossa ihmiset on rauhan takaamiseksi jaettu ominaisuuksiensa perusteella viiteen ryhmään: Vaatimattomiin, Uskaliaisiin, Rehteihin, Teräviin ja Sopuisiin. Loppuelämää koskeva päätös ryhmästä tehdään 16-vuotiaana, mikä saattaa merkitä hyvästien jättämistä omalle perheelle ja ystäville. Päätöksen pohjana toimii ominaisuustesti.

Outolinnun päähenkilö Tris on haastavan valinnan edessä, sillä hänen pitää päättää hylätäkö oma yhteisönsä Vaatimattomat ja suunnata siihen ryhmään, johon hän oikeasti tuntee houkutusta liittyä, vaikka ei olekaan varma pärjäämisestään. Ominaisuustesti lisää hänen paineitaan, sillä Trisin testistä saama tulos on varsin hämmentävä. Testistä lähtee liikkeelle tapahtumasarja, joka alkaa kääriä esiin salaisuuksien verkostoa, jollaista Tris ei voinut edes kuvitella olevan olemassa.

Olin kirjan alussa hieman hämmentynyt sen juonesta, sillä oman ryhmän valitseminen ja muiden ryhmän jäsenten kanssa kilpailu ei kuulostanut kovin kummalliselta kirjan juonelta. Eihän näin tietysti ollutkaan, sillä kuten pian kävi ilmi, taustalla oli odottamassa paljon suurempia juonikuvioita. Kunnon dystopiaan kuuluvasti mukana onkin pahoin aikein varustettuja vallanpitäjiä, epäluotettavia ystäviä, hengenvaaraa, rakkautta ja suuria salaisuuksia. Kirja toimi myös aikuiseen makuun, vaikka ensisijaisesti nuortenkirja onkin.

Outolintu aloittaa sarjan ja siitä on lisäksi tulossa elokuva.

Salla P.