Enni Mustonen: Paimentyttö

Sipoossa asuva 13-vuotias Ida Eriksson jää orvoksi. Ensin hän pääsee navettapiiaksi Östersundomin kartanoon, sitten sisäpiiaksi valtioneuvos Topeliuksen perheeseen. Kirjan tapahtumat sijoittuvat viiden vuoden ajalle 1890-luvulla.

Kirjan konsepti on vähän erilainen kuin Enni Mustosen aikaisemmissa historiallisissa romaaneissa. Normaalia linjaa selvästi nuorempi päähenkilö ei ole hyvästä tai edes keskiluokan perheestä. Kertoja ei myöskään vaihdu ollenkaan tämän kirjan aikana ja on ilmeisesti sama koko sarjan ajan.

1800-luku ei ole suosikkiaikaani Suomen historiassa, mutta silti kirja jaksoi kiinnostaa, koska pidän Mustosen kirjoitustyylistä. Oli kiinnostavaa seurata ruotsinkielisen yläluokan elämää, varsinkin kun näkökulma ei ollut heidän omansa, vaan suomenkielisen piikatytön näkemys.

1. Erittäin lupaavasti lähtee etenemään Enni Mustosen Syrjästäkatsojan tarinoita -sarja tällä aloituskirjallaan Paimentyttö.
    Uskoisin, että monia lukijoita kiinnostaa tämä ajanjakso, kun mukana kertomuksessa on autenttisia henkilöitä ja paikkoja. Siitä kertoo ainakin kirjastojen pitkät varausjonot.
    Sarjalle on jopa luotu oma fb-sivusto, josta löytyy mm. vanhoja valokuvia ko. ajasta, apaikoista ja henkilöistä. Aitoa historianhavinaa.
    Esittelyssä epäilytti henkilögallerian runsaus, mutta uusia ihmisiä astuu kuvaan pikku hiljaa entisten jäädessä taka-alalle, joten tämäkään ei muodostu ongelmaksi.
    Voisin jopa veikata jonkinlaista huomionosoitusta joko jo heti tälle avausteokselle tai mahdollisesti jatko-osille. Pidin ja suosittelen.