Enni Mustonen: Lapsenpiika

Lapsenpiika jatkaa Paimentyttö -kirjasta tutuksi tulleen Ida Erikssonin tarinaa. Hän on siirtynyt Topeliuksilta Sipoosta navettapiian töistä Sibeliusten lapsia ja kotia hoitamaan. Töitä riittää paljon kolmen pikkutytön kanssa ja perheen Keravalle muuttamisen jälkeen Ida ikävöi Helsinkiin jäänyttä vossikkakuski Eliasta.

Kirjassa ei ollut laadullista eroa edelliseen kirjaan nähden. Jos pitää Enni Mustosen kirjoista tai on muuten kiinnostunut historiallisista romaaneista, niin tämä(kin) on hyvä valinta luettavaksi. Oli kiinnostavaa lukea elämästä yhden Suomen historian merkittävän henkilön kotona, koska en oikeastaan ole tutustunut Sibeliuksen perheen vaiheisiin mitään muutakaan kautta. Kiinnostavaa on myös päästä näkemään, miten Idan elämä jatkuu tästä eteenpäin, kun jatkoa pitäisi vielä olla luvassa.