Enni Mustonen: Emännöitsijä

Emännöitsijä on kolmas osa Enni Mustosen Syrjästäkatsojan tarinoita -sarjassa. Aikaisemmista kirjoista tuttu Ida Eriksson työskentelee tällä kertaa Albert Edelfeltin taloudenhoitajana Helsingissä. Hänen tehtävänään on siivota ateljeessa, laittaa ruokaa ja välillä tulee toimittua taiteilijan mallinakin. Romantiikkaa on ollut aikaisemminkin sarjassa mukana, mutta nyt kun Ida on vanhempi, seurauksena on vähän isompaa romanssia.

Tämä taitaa olla tähän mennessä ehkä paras osa sarjasta! Tavallaan kaikki kolme historiallista perhettä ovat olleet omalla tavallaan kiinnostavia kirjojen aiheina, mutta juuri tämä kirja on silti juoneltaan kiinnostavin ja kokonaisuutena toimivin.

Alun perin sarjan oli ilmeisesti tarkoitus olla trilogia, mutta seuraava osa on kuitenkin jo tekeillä. Kirjan loppu on sellainen, että tarinan jatko todellakin kiinnostaa. Pidän myös siitä, että sama henkilö on ollut koko ajan päähenkilönä, kun joissakin Mustosen historiallisissa sarjoissa päähenkilö on vaihtunut jokaisessa kirjassa.

1. Niin sitä voidaan olla eri mieltä 🙂 Minusta aiemmat osat ovat olleet ehdottomasti parempia kuin tämä kolmas, Emännöitsijä. Tästä kirjasta jäi mieleeni päällimmäisenä siivoaminen, aina vaan siivottiin. Ehkä se oli tuon ajan piikojen (ja tässä tapauksessa emännöitsijän) pääasiallinen tehtävä, mutta paljon muuta en kokenut Idalle tapahtuvan. Suuri rakkaustarinakin jäi vähän pliisuksi. Loppuhan vaatii ehdottomasti jatkon ja sen varmasti saammekin. Ihan mukava on kuitenkin ollut tosiaan seurata saman päähenkilön elämää, ja toki ajan kuvaus on upeaa.