Roope Lipasti: Pakoretki mestauslavalta

Pakoretki mestauslavalta

Roope Lipasti on julkaissut yli kolmekymmentä teosta. Mikä vaikuttavampaa, hän on kirjoittanut kirjoja sekä aikuisille että lapsille. Laaja-alaisesta tuotannosta kertoo myös se, että Pakoretki mestauslavalta on pakohuonepelikirja. Pakohuonepelejä on ilmestynyt lukuisia viime vuosina eri formaateissa. Pakoretki mestauslavalta mainitsee olevansa ensimmäinen suomalainen pakohuonepelikirja ja se on suunnattu viisitoistavuotiaille ja sitä vanhemmille. Teoksen pulmat on suunnitellut pakohuonepeliyritys Getaway.

Pakoretki mestauslavalta alkaa, kun vuonna 1509 Turkuun hyökkää joukko tanskalaisia merirosvoja. Tuhon ja kuoleman keskeltä selviää Petrus, jonka elämää kirja lähtee seuraamaan. Petruksen tie vie Tukholmaan kuningas Kristianin kruunajaisjuhliin – tapahtumaan, jolle myöhemmin annetaan nimi Tukholman verilöyly. Lukijan vastuulle tulee pelastaa Petrus (ja tämän isäntä Sigfrid) päätymästä mestatuksi.

Kuten pakohuonepelit yleisesti, Pakoretki mestauslavaltakin sinkoilee eri puolille kirjaa juonen perässä. Itse en ole koskaan oikein sisäistänyt, mitä etua epälineaarinen sivujärjestys tuo, lukija kun kuitenkin seuraa tehtäviä tietyssä järjestyksessä. Vaivattomampana pitäisin yksinkertaista alusta loppuun kulkemista.

Tarinaa kirjassa on enemmän kuin useimmissa pakohuonepelikirjoissa ja se on kirjoitettu mukaansatempaavasti. Kirjamuotonsa ja suuren tekstimääränsä takia Pakoretki mestauslavalta on parhaimmillaan itsekseen ratkaistuna. Kirjan vaikeustaso haastoi mukavasti ja ratkoin tämän osissa. Pidin kirjan tavasta tarjota lukuisia vinkkejä pulmiin.

Pakoretki mestauslavalta on tutustumisen arvoinen genren faneille ja erityisesti niille, joita kiinnostaa historialliset seikkailut.