Kari Hanhisuanto: Pakotetut

Pakotetut

Pakotetut on jännittävä kirja, jossa päästään ytimeen heti alkuriveillä, kun murhaaja esittelee itsensä. Silti henkilöllisyys jää epäselväksi, ainoa mikä on selvää, on se, että tyyppi on hullu.

Sitten alkaa murhien ketju. Ensimmäisenä lähtee Jonna, Kemin kaupunginvaltuutettu. Hän saa puukosta työmatkalla ja teon tekijä jää istumaan viereen ja itkee, pyytelee anteeksi. Poliisille helppo tapaus.

Rikostutkija Ari Remes kuulustelee puukottajaa, mutta ei oikein saa tästä mitään irti ja haistaa pian, ettei kaikki ole sitä miltä näyttää. No ei ole, sillä löytyy ihmeellisiä juttuja, kuten se, että puukossa on Kittilän kunnanvaltuuston puheenjohtajan sormenjäljet.

Sitten seuraavia puukotuksia ja kaikilla eri puukottaja. Rikostutkija Ari Remes on entistä enemmän ymmällään. Puukottaja jää aina paikalle ja ei ole ollenkaan tappajan oloinen.

Lukija on jo päässyt vähän jyvälle siitä, että miksi puukottajia värvätään ja mistä syystä. Mitä kaikkea ihminen on valmis tekemään kun lyödään vahvoja kortteja pöytään.

Kari Hanhisuanto oli uusi tuttavuus, mutta tästä on hyvä jatkaa, sillä teksti ja tarina kulkevat käsi kädessä, niin että toinen käsi on lukijalla. Hienoa jännitettä ihan koko matkan, josta nauttii.