Josephine Fairley ja Lorna McKay: Parfyymien salat : historia, valmistusmenetelmät ja 100 tärkeintä tuoksua

Parfyymien salat

”Yhdelläkään toisella aistilla ei ole samankaltaista voimaa kuljettaa ajassa ja tilassa kuin hajuaistilla”, kirjoittavat Josephine Fairley ja Lorna McKay kirjansa esipuheessa. Totta onkin, että erilaiset tuoksut – ja hajut – tuovat muistoja hyvinkin kaukaa. Hyvien tuoksujen yksi muoto ovat tietysti parfyymit, joita käsillä oleva teos, käsittelee perusteellisesti. Kirjoittajat uskovat, että hajuvesien maailmaa ja niiden harrastamista voidaan verrata vaikkapa viinien tuntemukseen; vähän samalla tavalla kuin viinit, parfyymit voidaan jakaa erilaisiin perheisiin.

Kirjassa esitellään aluksi kahdeksan keskeistä tuoksuperhettä: on tuttuja sitrustuoksuja, kukkaistuoksuja, itämaisia tuoksuja, ja sitten esimerkiksi chypre-­ ja gurmandituoksuja, jollaisista ainakaan minä en ollut koskaan kuullut. Parfyymien historia ulottuu peräti aikakauteen 4500 vuotta ennen ajanlaskumme alkua, jolloin Kiinassa tehtiin aromaattisista tuotteista kirjallisia merkintöjä. Kirjassa seurataan historiaa sitten aivan nykypäivään asti, mutta on mielenkiintoista huomata, että monet nykypäivän klassikkotuoksut ovat todellakin klassikoita siinä mielessä, että ne on luotu yli vuosisata sitten; tällainen on esimerkiksi Guerlainin Jicky.

Historian ja tuoksujen luomisen lisäksi kirjassa esitellään sata kirjoittajien näkemyksen mukaan keskeistä parfyymia. Monet niistä olivat tuttuja, monet taas sellaisia, joita en usko ainakaan Suomessa olevan myytävinä.

Kirja on tavattoman kaunis, kuin pieni taideteos viehättävine piirroskuvineen, ja uskoisin sen olevan mieluisa lahjakirja kosmetiikasta ja hajuvesistä kiinnostuneille.