Perttu Häkkinen ja Vesa Iitti: Valonkantajat : Välähdyksiä suomalaisesta salatieteestä

Suomessa on vaikuttanut monenlaisia salatieteilijöitä. Selvännäkijä Aino Kassinen, teosofi Pekka Ervast, valtakunnanjohtaja Pekka Siitoin, Lemminkäisen temppelin kaivaja Ior BockValonkantajat kerää yksiin kansiin edustavan esittelyn suomalaisista salatieteen suurnimistä ja muuten vain hämäräperäisistä seikkailijoista.

Hyvin kirjoitettu kirja nojaa lähteisiin ja haastatteluihin, mutta ei ole akateemisen kuivakka. Häkkinen ja Iitti kirjoittavat suorastaan hauskasti – muutamaan kertaan sai suorastaan tyrskähdellä osuville sanavalinnoille. Kirjoittajat eivät erityisemmin ota kantaa, mutta suhtautuvat aihepiiriinsä vakavasti. Lukijan osaksi jää valita, miten haluaa kirjan kuvaamiin henkilöihin ja ilmiöihin suhtautua.

Mikäli okkultismi, salatieteet ja muu esoteria kiinnostavat, Valonkantajat on valaiseva katsaus, jota ei kannata jättää väliin. Moni kirjan esittelemistä henkilöistä oli minulle etukäteen nimeltä tuttuja, mutta harvasta tiesin oikeastaan sen enempää. Kirja olikin erinomaisen opettavainen ja viihdyttävä. Väittäisin, että useimmat lukijat saavat Valonkantajista runsaasti uutta tietoa, sen verran epämääräisellä alueella liikutaan.

Hieno teos, tällaista omituista historiankirjoitusta näin sujuvasti kirjoitettuna lukisin mieluusti lisääkin.