Zoe Foster, Juha Metso ja Petri Pietiläinen: Peilissä näin naisen : Zoen tarina

Kun aikoinaan luin koskettavan Selja Ahavan kirjan Ennen kuin mieheni katoaa, jäi siitä mieleen päällimmäisenä se, miltä toisesta osapuolesta tuntui. Kun sitten tartuin kirjaan Peilissä näin naisen, haukoin henkeäni, että tässä se nyt on. En ollut aluksi uskoa sitä todeksi, mutta kun se upposi minuun, ahmin kirjan. No, en kyllä ahminut, sillä niin paljon tuli vastaan asiaa, mitä oli sulateltava.

Petri Pietiläinen on koonnut tämän kirjan ihailtavasti kasaan. Se kertoo askel askeleelta sen, mitä käydään läpi. Kirjan päähenkilö Zoe Foster kertoo omin sanoin paljon. Välillä suoranaisesti herkistää, miten ihmisellä voi olla vaikeita aikoja. Avoimesti kuvataan kaikki, silti hienotunteisesti ja niin selvästi, että on paljon helpompi ymmärtää.

Kirja alkaa päähenkilön lapsuudesta, jolloin hän oli englantilainen poika Alexander, sitten Ally ja lopullisesti hän muuttui Zoeksi vuonna 2015. Matka on ollut uuvuttava ja siinä välissä hän on mennyt naimisiin suomalaisen tytön kanssa, muuttanut Suomeen ja vaikka hän on yrittänyt olla perheen isä ja aviomies, hän on vain tahtonut olla nainen.

Kun hän vihdoin tuli siihen päätökseen, että oli kerrottava se kaikki, mikä oli häntä painanut koko elämän ajan, kaikki muuttui. Se oli shokki hänen vaimolleen ja hänelle itselleen niin vaikeaa, että hän oli päättää päivänsä. Zoe kävi terapeutilla ja prosessi oli pitkä. Lopulta hänen vaimonsa tai pian ex-vaimonsa oli tukena, ainakin jossain määrin. Zoe kertoo siitä, kuinka pahoillaan on, kun hänen ihana vaimonsa joutui kärsimään.

Zoe käy henkisen kamppailun lisäksi läpi kaiken muun muutoksen. Hänelle rakennetaan rinnat ja loppujen lopuksi hänen peniksensä leikataan ja siitä rakennetaan vagina, toimiva sellainen. Tämä oli kirjassa se osuus, jota luin kulmakarvat koholla; miten ihmeessä? Lääketiede on ihmeellistä!

Kirjan varsinaisen tarinan sisällä on tietoiskusivuja, joilla kerrotaan kirjaan liittyvistä asioista, niin kuin ne ovat faktoina. Sukupuolen korjauksesta ja muusta sellaisesta. Joten tietoa tästä kirjasta löytyy ja sitä saa juuri niin paljon kuin jaksaa omaksua.

Pidin tyylistä ja siitä, että asiat kerrottiin selkeästi. Zoen kamppailu, kaikki se, mitä hän on joutunut kestämään, sattuu. Hän on nyt kaunis nainen ja voi vaan toivoa, että hän voisi elää nyt niin kuin hän on aina halunnut.

Juha Metson vaikuttavat kuvat tukevat tarinaa, kuvaavat Zoen naiseutta, jopa niin, ettei osaa oikein kuvitellakaan häntä miehenä.

Zoen tarina on tarina ihmisestä, johon soisin monen tutustuvan. Kirjan luettuaan ajattelee monista asioista ehkä hivenen armollisemmin.