Frederic V. Grunfeld (toim.): Pelien kirja

Tämä on fantastinen kirja. 1970-luvulta peräisin oleva opas esittelee yli 100 peliä ja leikkiä eri puolilta maailmaa. Mukana on kaikenlaisia pelejä: gon ja shakin kaltaisia vakavia strategiapelejä, mutta myös lastenpelejä ja ulkoleikkejä, kuten rosvo ja poliisi ja vanteenpyöritys.

Kaikkia käsitellään kuitenkin samalla hartaudella. Kirjan alkuperäinen nimi on Games of the World : How to Make Them – How to Play Them – How They Came to Be on taas kerran kuvaavampi. Jokaiseen peliin on nimittäin sääntöjen lisäksi valmistusohjeet. Osa on lapsille sopivia askarteluprojekteja, osa todellisia käsityön taidonnäytteitä. Gon kohdalla esimerkiksi neuvotaan rakentamaan oikea kunnon pöytämallinen goban.

Erityisen paljon minua viehättää kirjan kuvitus. Mukana on paljon kuvia pelaajista: englantilaisia lanttilautapelin pelaajia pubissaan, japanilaisia työmiehiä go-laudan äärellä, kiinalaislapsia xiangqin parissa, neuvostoliittolaisia pioneerinuorukaisia itse rakentamansa pöytähockeypelin kimpussa – siis aivan fantastista pelikulttuuria. Pelien kirja on hyvin viehättävä teos.

Näin vanhaa teosta ei enää aivan helposti saa käsiinsä, mutta kirjastosta löytynee. Suosittelen ehdottomasti tutustumaan!