China Miéville: Perdido Street Station

New Crobuzon, Perdido Street Stationin tapahtumien ympäristö, on riehakkaan mielikuvituksellinen kaupunki, jota asuttavat ihmisten lisäksi monet muut rodut. Steampunkista kun on kyse, laitteet toimivat höyryllä, tekniikka on putkia, venttiileitä ja reikäkortteja, kaupunkia valaisevat kaasulamput ja köyhyyttä ja kurjuutta riittää.

Tapahtumien keskellä on Yagharek, siipensä rangaistukseksi menettänyt lintuihminen, joka palkkaa tiedemies Grimnebulinin keksimään itselleen keinon lentää.

Tarinaan mahtuu radikaalia tiedettä, rikollisia, salaperäisiä huumeita, valtava koko kaupunkia uhkaava katastrofi ja paljon kekseliäitä, hauskoja ja koskettaviakin kohtia.

Perdido Street Station on kauttaaltaan hillitöntä mielikuvituksen lentoa; suosittelen ehdottomasti kaikille omaperäisen kirjallisuuden ystäville.