Hilary McKay: Pikku prinsessan ystävät

Pikku prinsessan ystävät

Frances Hodgson Burnettin kirja Pikku prinsessa on tyttökirjaklassikko noin sadan vuoden takaa. Tämä kirja jatkaa sen tarinaa.

Mielikuvituksessaan prinsessaa leikkivä Saara on lähtenyt Neiti Minchinin valiokoulusta. Ermengarde, Lavinia, Lottie ja muut tytöt ovat jääneet sinne edelleen ja he ovat nyt pääosassa. Kirjassa seurataan edellisestä kirjasta tuttujen eri-ikäisten tyttöjen elämää sisäoppilaitoksessa ja heidän kaipuutaan pois sieltä.

Kirja ei aivan tavoita sitä samaa tunnetta, mikä oli alkuperäisessä Pikku prinsessassa, muttei ole silti kauhean kaukanakaan siitä. Etukäteen pelkäsin kirjan olevan huonompi.

Pidän rohkeana vetona kirjailijalta lähteä kirjoittamaan jatkoa vanhalle klassikolle, siinä on varmaan aika kovat paineet tyylissä pysymisestä ja onnistumisesta. Moni vanha kirja kuitenkin tuntuu loppuvan kesken, joten sikäli näille jatko-osille olisi enemmänkin tilausta.