Angela Sommer-Bodenburg: Pikku vampyyri ja kreivi Dracula

Saksalainen Anton on kovin kiinnostunut vampyyreistä. Hänet viedään lomalle Romaniaan, jotta hän viimeinkin unohtaisi tuon innostuksensa. Loma ei kuitenkaan täytä tarkoitustaan kunnolla, koska Antonin vampyyriystävät ovat muuttaneet sukunsa asuinsijoille Transsilvaniaan.

Ei tämä paras osa ole koko sarjassa, mutta sieltä parhaasta päästä kuitenkin. Teos on omalla tavallaan todella sympaattinen. Kirjan kuvaus Romaniasta tuntui paikoitellen todella huvittavalta; miten siellä onkaan niin alkeelliset olosuhteet, huonoa ruokaa ja todella itäeurooppalaista. Sitä en osaa sanoa, miten totuudenmukainen tuo käsitys on ollut ja millainen maa on nykyään.

En tiedä, mitä nykylapset sarjasta pitävät, ovatko kirjat liian kesyjä tai vanhanaikaisia. Ainakin 1990-luvun lapsille nämä olivat aikoinaan kova juttu ja nykyään siten jossain määrin nostalgiahenkisiä.

1. Saksalaisten ystävien suosituksesta luin kaikki löytämäni Pikku Vampyyri-suomennokset. Ne ja Sookie Stackhouse-sarja ovat ainoa kosketukseni vampyyribuumiin. Ihmisen ja vampyyrien ystävyydestä ja rakkaudesta niissä molemmissa kerrotaan, vaikka niin erilaisia ovatkin.

2. Sarja on yksi lapsuudensuosikkejani 🙂 Sittemmin kiinnostus vampyyrikirjoja kohtaan on virinnyt uudelleen ja tähän sarjaan olisi kiva palata näin aikuisena. Olen yrittänyt suositella sarjaa omille lapsille, mutta eivät ole vielä innostuneet.